
Hård lärarkritik mot nationella proven i svenska
Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.
Sandström: Vi glömmer bort att elever måste ta eget ansvar
Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”


Därför vill hon att alla läser geografi på gymnasiet
Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”
Tips: Svenska klassiker perfekta som examenspresent
Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”


Bedömningshetsen knäcker både lärare och elever
Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”

Så stympar betygsfokuset undervisningen
Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”

Omprov äter upp lärarnas tid: ”Tar aldrig slut”
Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”

Betygsutredaren: Formativ bedömning har lett lärarna fel
Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”
Så avdramatiserar Malin bedömningen
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”

Få Ämneslärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt till din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy

Lärare larmar: Elevers inflytande har gått överstyr
Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.

Professorn: Elevers makt skapar obehag för lärare
Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”

Läraren: Elevers tyckande väger absurt tungt
Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”
Experten: Därför ska läraren bestämma i klassrummet
Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”


Skolministern om elevinflytandet: ”Vuxenpåhitt”
Fokus Lotta Edholm (L): ”Eleverna ska inte ha något inflytande över undervisningen.”
Tre lärare om uteundervisning
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.


Reformen som skapar stora problem på komvux
Komvux SFI-läraren: Gör det svårt att planera en hållbar undervisning.

Sekretess: Vem får säga vad till vilka om en elev?
Guiden Expertens fem bästa tips.
Friberg: Elever är rädda att en enda insats ska sänka deras betyg
Krönika Svenskläraren: Osäkerheten och rädslan för att misslyckas är stor.

Skrivuppgiften lär eleverna att läsa mellan raderna
Lektionstipset Svensklärarens uppgift får eleverna att gräva djupare i texten.

”Vad vet en ekonomiprofessor om pedagogik?”
Debatt Läraren: ”Formativ bedömning har faktiskt visat sig fungera för många.”


Läsningen får elever att våga prata om hur de mår
Pedagogiska tips Svenskläraren: ”Det kan vara ett tufft klimat och krav från sociala medier.”

Debatt: Betygsutredaren har fel om formativ bedömning
Debatt Läraren: Henrekson har gravt missförstått en av problemets viktigaste lösningar.

Så fick de igång underkända elevernas skrivande
Läs och skriv Svenskläraren: ”Jag trodde inte mina ögon.”
Bedömningshetsen knäcker både lärare och elever
Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”

Så stympar betygsfokuset undervisningen
Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”


Omprov äter upp lärarnas tid: ”Tar aldrig slut”
Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”

Nya slutproven skapar läraroro: ”Ökar trycket”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Lärare blir redan i dag hudflängda för elevernas resultat.”

Betygsutredaren: Formativ bedömning har lett lärarna fel
Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”
Så avdramatiserar Malin bedömningen
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”

Jarnlo: Naivt att tro att nya slutproven ska minska hetsen
Bedömningshetsen ”Vore ju underbart om det kunde bli så, men…”

Elicia, 16: Ständiga bedömningar bryter ner oss elever
Bedömningshetsen Högstadieeleven: Till slut tror vi att vårt värde går att mäta i en bokstav.


”Krävs det sju års studier för att få jobb som SO-lärare?”
Debatt Lärarstudenten: ”Rejäl klyfta mellan utbildning och arbetsmarknad.”

Tips: Den finlandssvenska kulturen är en guldgruva
Läsning Lektorn: Finns en ytterst rik litteratur att lyfta fram.
Debatt: Sverige halkar efter om inte språkämnena stärks
Debatt Debattörerna: Sverige når inte upp till EU:s flerspråkighetsmål.

Debatt: För många elever får lyssna istället för att läsa
Debatt Expertrådet: Diskriminerande att inte låta elever utveckla sina färdigheter som läsare.

Herlitz: Nej, man kan faktiskt inte läsa med öronen
Krönika ”Inte diskriminerande att kämpa för att någon ska lära sig att läsa.”


Lästips: Självutlämnande prosa utan pedagogiska pekpinnar
Läsning ”Kerstin Thorvall är en föregångare i den moderna svenska litteraturen.”

Hård språklärarkritik mot statliga utredningarna
Moderna språk ”Enbart negativa konsekvenser för moderna språk.”
Sandström: Naivt att låta AI ta över vårt lärarjobb
Krönika Svenskläraren: Vi biter oss själva i svansen på flera sätt.

Friberg: Mina elever har redan checkat ut mentalt
Krönika SO-läraren: Tjatet om kortare lektioner står som spön i backen.

Stora problem för flera ämneslärarföreningar
Pedagogik Svensklärarföreningen: ”Jag ser allvarligt på vår situation”.


Annas läsprojekt gav hela klassen en tankeställare
Läsning ”Om inte vi i skolan tar upp de här svåra ämnena, vem ska då göra det?”

Debatt: Idag hyllar vi alla lärare och bibliotekarier
Läsning Så firar lektorn världsbokdagen.
Så stärker du elevernas digitala självförsvar
Forskning Professorns fem bästa tips.

Debatt: Normrelaterade prov leder till sämre lärande
Debatt Per Måhl: ”Fortfarande en blind fläck i Sverige.”


Debatt: Så kan du använda AI i sva-undervisningen
Debatt ”AI är ett värdefullt redskap som kan avlasta läraren från rutinuppgifter.”

Så erövrar Bens elever akademisk engelska
Undervisning ”Att kunna uttrycka sig formellt är ett viktigt vapen.”

Sandström: Förnyelse får inte ske på bekostnad av det beprövade
Krönika Svenskläraren om att vi alltför ofta tenderar att hoppa på det nya och kasta bort det gamla.
Tre svensklärare om att ge respons på elevtexter
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?

Så trummar Mathias in lag – och vett
Pedagogiska tips Vardagsnära case gör juridiken meningsfull för eleverna.


Replik: Skolforskarna är tyvärr i otakt med tiden
Debatt Gymnasieläraren: Deras lösningsförslag kokar i realiteten ner till önskedrömmar.

Debatt: Vi löser inte skolans problem genom att tysta eleverna
Debatt Friends: Nu behöver vi gemensamt stå upp för demokratiuppdraget.

”Finns inga signaler om att elevinflytandet gått överstyr”
Debatt Forskarna: Försvagat elevinflytande kan få ödesdigra konsekvenser.
Friberg: Galet att lärare tvingas rätta NP hemma i soffan
Krönika Svenskläraren: Vi lärare behöver få möjlighet att diskutera våra bedömningar.

Forskaren: Elever luras när känslorna tar över
Forskning Elever glömmer att vara källkritiska när de blir upprörda.

Lärare larmar: Elevers inflytande har gått överstyr
Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.


Läraren: Elevers tyckande väger absurt tungt
Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”

Professorn: Elevers makt skapar obehag för lärare
Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”

Experten: Därför ska läraren bestämma i klassrummet
Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”
Elevmakten pressar lärare: ”Vi är tjänstefolk”
Fokus Lärarnas egna vittnesmål om det skenande elevinflytandet i skolan.

Så ger han eleverna lagom mycket makt
Fokus ”Det måste vara tydligt att läraren är ledaren i klassrummet.”


Skolministern om elevinflytandet: ”Vuxenpåhitt”
Fokus Lotta Edholm (L): ”Eleverna ska inte ha något inflytande över undervisningen.”
Jarnlo: Lärare kastas under bussen när elevers makt skenar
Krönika Redaktören har stor respekt för lärarna som vågar larma.

Lästips: Romaner om lärande är USA:s paradgren
Läsning Lektorn: Vimlar av högkvalitativa författare, verk och texter.
