ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – svenska, SO, språk
  • Ämnesläraren – matematik, NO, teknik
  • Ämnesläraren – praktisk-estetiska
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Ämnesläraren (svenska, språk mm)
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Hampus  Jarnlo
    Hampus Jarnlo

    Editionschef

    073-589 64 86
  • Porträtt av Elina Lundberg
    Elina Lundberg

    Reporter

    070-633 90 35
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Johanna Steen
    Johanna Steen

    Formgivare

    070-581 00 25
  • Porträtt av Hampus  Hagman
    Hampus Hagman

    Digital chef

    070-849 59 57
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Hård lärarkritik mot nationella proven i svenska

Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.

Sandström: Vi glömmer bort att elever måste ta eget ansvar

Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”

Därför vill hon att alla läser geografi på gymnasiet

Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”

Tips: Svenska klassiker perfekta som examenspresent

Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”

Bedömningshetsen

Bedömningshetsen knäcker både lärare och elever

Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”

Så stympar betygsfokuset undervisningen

Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”

Omprov äter upp lärarnas tid: ”Tar aldrig slut”

Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”

Betygsutredaren: Formativ bedömning har lett lärarna fel

Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”

Så avdramatiserar Malin bedömningen

Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”

Få Ämneslärarens nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt till din mejlkorg

Välkommen!
Ett fel uppstod vid anmälan till nyhetsbrevet.

Ta del av vår integritetspolicy

Det skenande elevinflytandet

Lärare larmar: Elevers inflytande har gått överstyr

Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.

Professorn: Elevers makt skapar obehag för lärare

Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”

Läraren: Elevers tyckande väger absurt tungt

Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”

Experten: Därför ska läraren bestämma i klassrummet

Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”

Skolministern om elevinflytandet: ”Vuxenpåhitt”

Fokus Lotta Edholm (L): ”Eleverna ska inte ha något inflytande över undervisningen.”

Tre lärare om uteundervisning

Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.

Reformen som skapar stora problem på komvux

Komvux SFI-läraren: Gör det svårt att planera en hållbar undervisning.

Sekretess: Vem får säga vad till vilka om en elev?

Guiden Expertens fem bästa tips.

Friberg: Elever är rädda att en enda insats ska sänka deras betyg

Krönika Svenskläraren: Osäkerheten och rädslan för att misslyckas är stor.

Skrivuppgiften lär eleverna att läsa mellan raderna

Lektionstipset Svensklärarens uppgift får eleverna att gräva djupare i texten.

”Vad vet en ekonomiprofessor om pedagogik?”

Debatt Läraren: ”Formativ bedömning har faktiskt visat sig fungera för många.”

Läsningen får elever att våga prata om hur de mår

Pedagogiska tips Svenskläraren: ”Det kan vara ett tufft klimat och krav från sociala medier.”

Debatt: Betygsutredaren har fel om formativ bedömning

Debatt Läraren: Henrekson har gravt missförstått en av problemets viktigaste lösningar.

Så fick de igång underkända elevernas skrivande

Läs och skriv Svenskläraren: ”Jag trodde inte mina ögon.”

Bedömningshetsen knäcker både lärare och elever

Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”

Så stympar betygsfokuset undervisningen

Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”

Omprov äter upp lärarnas tid: ”Tar aldrig slut”

Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”

Nya slutproven skapar läraroro: ”Ökar trycket”

Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Lärare blir redan i dag hudflängda för elevernas resultat.”

Betygsutredaren: Formativ bedömning har lett lärarna fel

Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”

Så avdramatiserar Malin bedömningen

Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”

Jarnlo: Naivt att tro att nya slutproven ska minska hetsen

Bedömningshetsen ”Vore ju underbart om det kunde bli så, men…”

Elicia, 16: Ständiga bedömningar bryter ner oss elever

Bedömningshetsen Högstadieeleven: Till slut tror vi att vårt värde går att mäta i en bokstav.

”Krävs det sju års studier för att få jobb som SO-lärare?”

Debatt Lärarstudenten: ”Rejäl klyfta mellan utbildning och arbetsmarknad.”

Tips: Den finlandssvenska kulturen är en guldgruva

Läsning Lektorn: Finns en ytterst rik litteratur att lyfta fram.

Debatt: Sverige halkar efter om inte språkämnena stärks

Debatt Debattörerna: Sverige når inte upp till EU:s flerspråkighetsmål.

Debatt: För många elever får lyssna istället för att läsa

Debatt Expertrådet: Diskriminerande att inte låta elever utveckla sina färdigheter som läsare.

Herlitz: Nej, man kan faktiskt inte läsa med öronen

Krönika ”Inte diskriminerande att kämpa för att någon ska lära sig att läsa.”

Lästips: Självutlämnande prosa utan pedagogiska pekpinnar

Läsning ”Kerstin Thorvall är en föregångare i den moderna svenska litteraturen.”

Hård språklärarkritik mot statliga utredningarna

Moderna språk ”Enbart negativa konsekvenser för moderna språk.”

Sandström: Naivt att låta AI ta över vårt lärarjobb

Krönika Svenskläraren: Vi biter oss själva i svansen på flera sätt.

Friberg: Mina elever har redan checkat ut mentalt

Krönika SO-läraren: Tjatet om kortare lektioner står som spön i backen.

Stora problem för flera ämneslärarföreningar

Pedagogik Svensklärarföreningen: ”Jag ser allvarligt på vår situation”.

Annas läsprojekt gav hela klassen en tankeställare

Läsning ”Om inte vi i skolan tar upp de här svåra ämnena, vem ska då göra det?”

Debatt: Idag hyllar vi alla lärare och bibliotekarier

Läsning Så firar lektorn världsbokdagen.

Så stärker du elevernas digitala självförsvar

Forskning Professorns fem bästa tips.

Debatt: Normrelaterade prov leder till sämre lärande

Debatt Per Måhl: ”Fortfarande en blind fläck i Sverige.”

Debatt: Så kan du använda AI i sva-undervisningen

Debatt ”AI är ett värdefullt redskap som kan avlasta läraren från rutinuppgifter.”

Så erövrar Bens elever akademisk engelska

Undervisning ”Att kunna uttrycka sig formellt är ett viktigt vapen.”

Sandström: Förnyelse får inte ske på bekostnad av det beprövade

Krönika Svenskläraren om att vi alltför ofta tenderar att hoppa på det nya och kasta bort det gamla.

Tre svensklärare om att ge respons på elevtexter

Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?

Så trummar Mathias in lag – och vett

Pedagogiska tips Vardagsnära case gör juridiken meningsfull för eleverna.

Replik: Skolforskarna är tyvärr i otakt med tiden

Debatt Gymnasieläraren: Deras lösningsförslag kokar i realiteten ner till önskedrömmar.

Debatt: Vi löser inte skolans problem genom att tysta eleverna

Debatt Friends: Nu behöver vi gemensamt stå upp för demokratiuppdraget.

”Finns inga signaler om att elevinflytandet gått överstyr”

Debatt Forskarna: Försvagat elevinflytande kan få ödesdigra konsekvenser.

Friberg: Galet att lärare tvingas rätta NP hemma i soffan

Krönika Svenskläraren: Vi lärare behöver få möjlighet att diskutera våra bedömningar.

Forskaren: Elever luras när känslorna tar över

Forskning Elever glömmer att vara källkritiska när de blir upprörda.

Lärare larmar: Elevers inflytande har gått överstyr

Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.

Läraren: Elevers tyckande väger absurt tungt

Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”

Professorn: Elevers makt skapar obehag för lärare

Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”

Experten: Därför ska läraren bestämma i klassrummet

Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”

Elevmakten pressar lärare: ”Vi är tjänstefolk”

Fokus Lärarnas egna vittnesmål om det skenande elevinflytandet i skolan.

Så ger han eleverna lagom mycket makt

Fokus ”Det måste vara tydligt att läraren är ledaren i klassrummet.”

Skolministern om elevinflytandet: ”Vuxenpåhitt”

Fokus Lotta Edholm (L): ”Eleverna ska inte ha något inflytande över undervisningen.”

Jarnlo: Lärare kastas under bussen när elevers makt skenar

Krönika Redaktören har stor respekt för lärarna som vågar larma.

Lästips: Romaner om lärande är USA:s paradgren

Läsning Lektorn: Vimlar av högkvalitativa författare, verk och texter.

Senaste nytt

  1. Krönika

    Sandström: Vi glömmer bort att elever måste ta eget ansvar

  2. Debatt

    Hård lärarkritik mot nationella proven i svenska

  3. Reportage

    Därför vill hon att alla läser geografi på gymnasiet

  4. Läsning

    Tips: Svenska klassiker perfekta som examenspresent

  5. Undervisning

    Tre lärare om uteundervisning

  6. Komvux

    Reformen som skapar stora problem på komvux

  7. Guiden

    Sekretess: Vem får säga vad till vilka om en elev?

  8. Krönika

    Friberg: Elever är rädda att en enda insats ska sänka deras betyg

  9. Lektionstipset

    Skrivuppgiften lär eleverna att läsa mellan raderna

  10. Debatt

    ”Vad vet en ekonomiprofessor om pedagogik?”

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Här får eleverna PT-licens

Ämnesläraren – svenska, SO, språk

Sandström: Vi glömmer bort att elever måste ta eget ansvar

Ämnesläraren – matematik, NO, teknik

Ny studie: Matteångest kan leda till sämre lärande

Ämnesläraren – praktisk-estetiska

DiMaria: Så skyddar du dig från en stor yrkessvaghet

Grundskolläraren

Analysen som fördjupar elevernas lärande

Specialpedagogik

Specialpedagog specialiserad på läsning

Fritidspedagogik

Boktips: Så kan du arbeta med övergångar

Förskolan

Förskollärare sågar statistiken över gruppstorlekar

Folkhögskolan

Silfverskiöld: Att det finns ett nytt gäng i olika åldrar att hänga med när du nördar ned dig i ditt intresse är en bonus. Eller hur?

Vi Vägledare

Därför vill Julia vara syv på deltid

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Ämnesläraren
  • amneslararen@vilarare.se
Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm X-konto Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm Facebook-konto Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm Instagram-konto Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm RSS flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare