Tre lärare om naturämnenas särart

Lärarna Ann-Sofi Johansson, Chistian Killiner och Jessica Hajdu.

Varför blev du lärare i ditt ämne och vilka specifika hinder respektive glädjeämnen har det valet medfört? Vi bad tre lärare svara.

Ann-Sofi Johansson

Ann-Sofi Johansson, lärare i kemi på Rudbeckianska gymnasiet i Västerås.

Varför blev du lärare i just ditt/dina ämne(n)?

Valet var lätt. Jag är utbildad kemist och läste ett pedagog-år efter min disputation. Efter examen var jag säker på att jag aldrig skulle jobba som lärare. Jag var för nära i ålder med eleverna. Tio år senare valde jag ändå ett lärarjobb. Det var tjugo år sedan och jag är kvar på samma gymnasieskola.

Vilka hinder är specifika för undervisningen i ditt/dina ämne(n)?

Elevers förkunskaper. Skillnaden är mycket stor mellan elever som kommer från olika skolor. Det blir mer vanligt att elever inte haft någon specifik kemiundervisning med utbildade lärare. De uppluckrade kraven gällande laborationer är problematisk eftersom elever inte har samma labb-vana som tidigare.

Vilka glädjeämnen är specifika för undervisningen i ditt/dina ämne(n)?

Möjligheten att använda demonstrationsexperiment och laborationer för att förklara abstrakta fenomen och att på så sätt inspirera elever. Jag blir glad när elever efter slutförd laboration kommer med egna förslag på hur de skulle kunna gå vidare. Vi får aldrig tulla på de praktiska momenten!

Christian Killiner

Christian Killiner, lärare i kemi och fysik på NTI Gymnasiet Stockholm Odenplan.

 

Varför blev du lärare i just ditt/dina ämne(n)?

Mitt kemiintresse började redan på 1980-talet då MacGyver gick på tv. Efter fem år som elektriker ville jag kombinera min kemihobby med att arbeta med människor. Så jag sökte in på lärarprogrammet. Tanken var från början att bli kemi- och biologi­lärare, men min pedagogiska professor fick mig att bli mer intresserad av fysik.

Vilka hinder är specifika för undervisningen i ditt/dina ämne(n)?

Eleverna jag undervisar har inte som mål att bli naturvetare utan snarare tekniker eller något inom it. De tycker ämnena är svåra och det är en liten utmaning att fånga deras intresse och få dem att studera.

Vilka glädjeämnen är specifika för undervisningen i ditt/dina ämne(n)?

Jag älskar att demonstrera olika experiment. Jag lägger även upp en del på min Youtubekanal, Tiktok och min hemsida.

Jessica Hajdu

Jessica Hajdu, förstelärare i matematik, undervisar även i NO och teknik på Annebergsskolan i Malmö.

Varför blev du lärare i just ditt/dina ämne(n)?

Min fascination för naturens, mate­matikens och konstens mönster, samband och strukturer fick mig att göra mitt val av ämnen. Mitt intresse för matematik väcktes när jag gick en kurs i mandalakonstruktion för ett antal år sedan. Där upptäckte jag hur vacker matematiken kan vara i form av mönster, färg och form.

Vilka hinder är specifika för undervisningen i ditt/dina ämne(n)?

För lite förberedelsetid innan och efter lektioner är väl det största hindret i matematik och NO-ämnen. Tid behövs för att förbereda laborationer, exkursioner och praktiska moment. Ett annat hinder är att hinna med allt ämnesstoff ur det centrala innehållet utan att det blir för ytliga kunskaper.

Vilka glädjeämnen är specifika för undervisningen i ditt/dina ämne(n)?

När elever ser mönster i matematiken eller förstår samband i naturen. Den där blicken när det blixtrar till av en aha-upplevelse. Följdfrågorna när man berättar om något som fascinerar en själv i naturen och engagemanget som kan få en diskussion att spåra totalt för att man får eleverna med sig.

LÄS ÄVEN

Så avdramatiserar Matilda matten

Svalt intresse för stor satsning på matte, NO och teknik

Dahl: Vi borde tramsa lite mer i skolan

Så kan man stärka elevernas matematiska självförtroende

Analogier gör kemin tydligare