
Matteläraren Louis Collier förväntar sig att alla elever på skolan brinner för hans ämne.
Eleverna på King’s Maths School kommer från alla delar av London.
Reportage
Mattetalanger med vitt skilda bakgrunder får draghjälp av varandra – och av lärare med tillgång till stora resurser.
– Det är härligt att kunna ha mogna samtal om matte och fysik med sina elever, säger Louis Collier, lärare på King’s Maths School i centrala London.
Entusiasmen i klassrummet överröstar ljudet från biltrafiken på Kennington Road några kvarter söder om Waterloo station i centrala London. Innanför roströda tegelväggar leder Louis Collier en lektion i problemlösning med utgångspunkt i elevernas vardag.
– Mitt fokus är att de ska samarbeta när de löser uppgifterna, säger han.
Hur skiljer sig lärarjobbet här jämfört med på en vanlig statlig skola?
– Större frihet. Både för mig och för eleverna som har goda möjligheter att välja vad de vill arbeta med. Som lärare kan jag förvänta mig att de brinner för matematik, säger Louis Collier som arbetet två år på King’s Maths School.
Han lyfter också fram det ständiga pedagogiska samtalet mellan kollegorna.
– Vi har bra resurser. Det skapar en stabil bas, men vi kan också frångå den och ägna oss åt mer spännande uppgifter.
Matteläraren Louis Collier förväntar sig att alla elever på skolan brinner för hans ämne.
Skolan, som drivs i samarbete med statliga King’s College London University, var den första specialiserade matematikskolan i Storbritannien när den öppnade i september 2014. King’s Maths School har ett 30-tal anställda (varav cirka 20 lärare) och vänder sig till elever i åldrarna 16–19 år. Skolan, som är statlig och avgiftsfri, har även utåtriktade verksamheter för yngre elever i syfte att väcka deras intresse för avancerad matteundervisning.
På sin hemsida berättar skolan att förre konservative premiärministern Boris Johnson kom på besök för några år sedan i samband med att han tillkännagav en satsning på 300 miljoner pund på avancerad matematikforskning. Johnson passade på att understryka vikten av matematikkunskaper som en nyckelfaktor för framsteg inom brittisk vetenskap och teknik.
Sedan i somras har Storbritannien en ny Labourregering som även den – och i likhet med den svenska regeringen – framhåller att det behövs fler skolelever och högskolestudenter med gedigna kunskaper i STEM-ämnena naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik.
Den övertygelsen har även Dan Abramson, som grundade King’s Maths School och var rektor fram till september 2023.
– Att vi finns beror på att den dåvarande regeringen såg att unga mattetalanger slösades bort. Lagstiftningen tillåter att man kan öppna skolor med specialinriktning från och med att elever fyller 16 år. Vi blev ett alternativ för ungdomar som gillar matte, vill utveckla sin talang och möta andra med samma intresse.
Nu driver han nätverket U-Maths med målet att få fler matematikskolor att öppna i nära samarbete med brittiska universitet runt om i landet. I dag ingår totalt elva specialinriktade skolor i nätverket.
– U-Maths gör det lättare att få kontakt med beslutsfattare, finansiärer och olika delar av utbildnings- och matematiksektorn, säger Dan Abramson.
Skolans grundare och Dan Abramson och Timothy Bateup, lärare och rektor på skolan. ”Det viktigt att ha kvar en fot i klassrummet” säger han om den ovanliga kombinationen.
Han framhåller att många vanliga statliga skolor gör ett bra jobb utifrån sina resurser, men inte klarar att möta de bästa elevernas behov.
– Skolsystemet är inriktat på medelelever och inte så bra som det skulle kunna vara för högpresterande elever.
Skolans nuvarande rektor Timothy Bateup understryker att King’s Maths School ingår i det brittiska skolsystemet på samma sätt som övriga skolor. Den omfattande undervisningen i matematik bygger på att brittiska elever i gymnasieåldern, till skillnad från i Sverige, bara har några få ämnen på schemat.
– Här kan vi ge en utmanande och djuplodande matteundervisning. Eleverna kommer med erfarenheter från olika lärare. De kan introducera varandra i olika sätt att tänka och närma sig problem.
Skolan bedriver även ett aktivt arbete för att nå elever från socioekonomiskt svaga områden i London. De som klarar inträdestest och intervju kan räkna med visst finansiellt stöd, bland annat till dagliga resor till och från skolan, måltider och inköp av bärbar dator.
Är det inte risk att skolor med svagare elevunderlag blir lidande när deras starkaste elever flyttar till er?
– Tog vi bort alla talanger skulle det bli ett problem, men i vårt fall handlar det om 75 elever per år och det finns 600 skolor i London. I praktiken har det väldigt lite betydelse. Vi måste tänka på individerna, inte institutionerna. Om ett barn får bättre möjligheter i en annan skola är det viktigast, säger Timothy Bateup.
King’s Maths School har även en ambition att få fler unga tjejer att välja matte. När Ämnesläraren besöker skolan finns tidigare eleven Sophie Doyle på plats som hjälplärare under en veckas sommarskola för tjejer.
– Många tjejer väljer att inte studera vidare inom matte eller fysik eftersom de inte ser andra tjejer göra det. Det får dem att känna sig exkluderade. Men om de ser andra tjejer fortsätta ökar sannolikheten att de själva vill prova, säger 21-åriga Sophie Doyle, som nu studerar matematik på University of Bath.
Matteskolorna är ett undantag. På de flesta skolor i England finns inte samma möjligheter att ge begåvade elever extra utmaningar, konstaterar Åsa Melander, svensk skolforskare i London.
Under drygt tio år arbetade Åsa Melander med planeringen av skolplatser i Hackney i nordöstra London. Efter några år blev hon chef för verksamheten.
– Vägledande för skolorna i kommunen var att alla elever skulle få stimulans och stöd, säger hon.
Hade de möjlighet att ge det stödet?
– Det varierade från skola till skola. Ambitionen fanns, men kanske inte de praktiska möjligheterna.
I dag är Åsa Melander doktorand vid University of Roehampton i London. I sitt avhandlingsarbete har hon intervjuat rektorer från både Sverige och Storbritannien om hur skolor kan bli bättre på att stödja begåvade elever.
– King’s Maths School och andra matteskolor hittar talanger och utbildar dem, säkert på ett alldeles utmärkt sätt. Men man kan inte jämföra det de har möjlighet att göra med det en vanlig skola kan göra. Eleverna är inte ett tvärsnitt av eleverna i England, säger
Åsa Melander.
LÄS ÄVEN
Självförtroendet som gör matteelever mer aktiva
Lennart, 83, har skrivit 300 matte- och fysikböcker
Nya siffror: Flickornas betyg rasar i matte
Debatt Matteläraren: Galet stor andel vill se någon form av grupperingar.
Forskning Ny studie identifierar flera hinder för metoden.
Lärarpriser Så väcker de elevernas intresse för matematik och naturvetenskap.
Krönika Matteläraren: Risken är att vår fascination leder oss lite fel.
Matematik Två av tre elever negativt inställda till matematik.
Undervisning NO-läraren: ”Jag håller på att fasa ut skriftliga prov”.
Reportage Så får de intensivmatten att fungera i praktiken.
Teknik ”Elever rycker i dörren för att få komma in till lektionen.”
Forskning Forskaren: Vissa elever riskerar att få en orealistisk bild av sin prestation.
Matematik no teknik Skolinspektionen: ”Vi kan inte ge en generell bild av hur det ser ut.”
Matematik no teknik ”Svårt att utveckla sin förmåga att arbeta laborativt om man bara får labba en gång per kurs.”
Forskning Forskaren: De klarar inte av att använda proportionalitet i verkliga sammanhang.
Debatt Debattören: Fokusera på praktiska färdigheter och disciplinära grundkunskaper.
Lärarutbildning ”Jag hade verkligen önskat att få metodik i mina ämnen.”
Krönika Matteläraren om den nya tidens stora utmaningar.
Matematik no teknik Professorn: Tydlighet gör det lättare för lärare att jobba självständigt.
Matematik no teknik ”Vi kan inte vara ett land som inte läser.”
Reportage ”Skolsystemet är inriktat på medelelever och inte så bra som det skulle kunna vara för högpresterande elever.”
Lektionstipset Gymnasieläraren om varför eleverna behöver en wow-upplevelse.
Forskning Drygt två tredjedelar klarar inte ett enkelt mattetest.
Forskning Forskaren: Kopplingen mellan ämnesinnehåll och språk måste vara tydlig.
Matematik no teknik Teknikläraren: Givande för eleverna att försöka komma på nya tekniska lösningar.
Forskning Fysikläraren: Vi fastnar ofta i själva proceduren och lägger inte så mycket kraft på förståelsen.
Nationella prov Skolverket har inget definitivt svar på vad det beror på.
Forskning Forskaren: Är det bullrigt och trångt får eleverna sitta tysta och räkna i matteboken.
Forskning Forskaren: Flickorna har oftast en större rädsla att säga fel.
Betyg Sämsta noteringen någonsin i både fysik och kemi.
Läromedel Har inga planer på att sluta: ”Måste uppdatera innehållet.”
Betyg Skolverket: Andelen F ökar kraftigt.
Reportage Teknikläraren som utvecklar undervisningen i takt med samtiden.
Undervisning Därför valde vi att bli lärare i våra ämnen.
Lektionstipset Matematikläraren drar nytta av sina psykologikunskaper.
Matematik no teknik NO-läraren: Varför tar inte alla chansen?
Krönika Matteläraren: Rädslan för att göra fel minskar när stämningen är avslappnad.
Pedagogik Gymnasieläraren: Ger en variation i undervisningen som höjer elevernas motivation.
Matematik no teknik Forskaren: ”Alla kan bli bra på matte.”
Stoffträngseln Skolverket: Enbart mer undervisningstid hjälper inte.
Gy25 ”Ett haltande system med inbyggda nödlösningar.”
Matematik no teknik NO-läraren: Viktigt att höja blicken och inte fastna i sin egen lilla värld.
Forskning Forskaren: Krävs en allmän läsförståelse – men också något mer.
Forskning Forskaren: Matematiksvårigheter kan inte enbart lösas med matematikinsatser.
Forskning Forskaren: De begränsade kunskaperna påverkar elevers prestationer.
Forskning Forskaren: ”Garantin kan nästan vara ett hinder för stöd”.
Forskning Forskaren: Lärarna pressas att sträva efter mycket men ytligt ämnesinnehåll.
Debatt Kemiläraren: De stryper det viktigaste riktmärket vi har när vi sätter betyg.
Forskning ”Djur är ofta närvarande som objekt men sällan som subjekt.”
Forskning Professorn: Likvärdigheten är allra lägst i Sverige.
Debatt Kemiläraren: Varför vill Skolverket försvåra för oss i tydligheten mot elever?
Panelen ”Det kan vara lite ledsamt att ta avsked.”
Krönika ”För en skoltrött 16-åring kan det kännas helt främmande.”