
Martina Kulläng använder många olika hjälpmedel för att tydliggöra matematiken.
Med intensivmatten har Martina Kulläng och Pontus Andersson fått ett viktigt verktyg för att höja elevernas kunskapsnivå.
Reportage
Specialläraren Martina Kulläng ställer bråklådan på bordet och räknar in den lilla grupp sjuor som deltar i en halvtimmes intensivmatte på Pettersbergsskolan i Västerås.
– Det här gör matten enklare att förstå, säger hon och plockar upp remsor och färgade pappersbitar ur lådan.
Skoldagen har ännu inte börjat när tre elever i årskurs sju trotsar vintermörkret och tar sig till Pettersbergsskolan, en F–9-skola med cirka 400 elever i nordvästra Västerås. De samlas i mattekorridoren en trappa upp för att få en halvtimmes extra undervisning i bråk, ett av flera områden i matematiken som de har svårt med.
– Vi börjar en kvart före skoltid och sedan får de komma en kvart sent till sin första lektion. Halv åtta skulle jag aldrig få hit dem, det är svårt nog 7.45, säger Martina Kulläng, speciallärare med många års erfarenhet som klasslärare i matematik.
Poängen med arbetet i intensivgruppen är att låta det ta den tid som behövs för att eleverna ska förstå, understryker hon.
– I vissa grupper går en del moment väldigt fort och sedan kan andra ta lång tid. Om man bara går vidare är det inget som fastnar.
Martina Kulläng samarbetar med två mattelärare, som båda undervisar i helklass. En gång i veckan har de en gemensam ämneskonferens.
– Vi börjar alltid terminen med att göra en screening för att få en bild av vilka elever som ligger i riskzonen för att inte klara matten.
Martina Kulläng använder många olika hjälpmedel för att tydliggöra matematiken.
En del av de elever som Martina Kulläng och hennes kollegor bedömer behöver vara med i intensivundervisningen har med sig betyget F från sexan, andra fick godkänt i sexan men presterar ändå mycket dåligt på screeningen.
– Vi försöker fånga upp dem innan de får ett F-betyg i sjuan.
Screeningen bygger på ett taluppfattningstest som alla sjundeklassare i Västerås får göra. Det visar vilka områden i matten som eleverna har störst problem med. Testen har gjorts flera år i rad och det går därför att jämföra prestationerna tillbaka i tiden.
– Bråk är ett område som många elever har problem med varje år, säger Martina Kulläng.
För att göra täljare, nämnare och andra delar av bråktalen lättare att begripa har hon samlat remsor, färgade pappersbitar, saxar och andra föremål i en låda. Med hjälp av dem skapar barnen fjärdedelar, åttondelar och andra matematiska begrepp. Under halvtimmen lyfter Martina Kulläng på locket flera gånger för att fördela hjälpmedlen.
– Det blir roligare och enklare att fatta när vi får använda händerna, säger en flicka som vill bli läkare när hon blir stor, men ändå hoppas att hon inte ska behöva lära sig så mycket krånglig matematik på vägen dit, säger hon.
Eleverna som är med i intensivmatten deltar i ordinarie undervisning i matematik på samma sätt som sina klasskamrater. De träffas en halvtimme varje morgon så länge Martina Kulläng och matematiklärarna bedömer att de behöver. Den förra gruppen hade hon under sju veckor, den nuvarande har just börjat.
Statistiken från barn- och utbildningsförvaltningen i Västerås visar att matematiken fortsätter att vara ett bekymmer för många av eleverna i skolorna i kommunen. Sedan intensivmatten infördes har resultaten blivit lite bättre, men det kan variera en del mellan årskullarna.
– På skolnivå är kunskaperna i matte ganska statiska. Om det ska ske en utveckling i ämnet i en skola är tre år ofta för lite, det kan behövas fem år, säger Martina Kulläng.
För att få intensivmatte i grupper att fungera är det viktigt att noga tänka igenom hur undervisningen kan få plats i den övriga organisationen, framhåller hon.
– Utan en genomtänkt schemaläggning kan det vara svårt att spränga in intensivmatten. På högstadiet kan man inte plocka ut elever från deras bildlektion i sju veckor för då får de inget betyg i bild.
Bilderna gör det lättare att förstå, menar Martina Kulläng.
Risken för gruff bland kollegor i andra ämnen finns där, men minskar då intensivgruppen träffas innan skoldagen börjat. Insikten att möjligheten till ökat självförtroende i matte även kan gagna andra ämne har också en helande effekt.
– Jag upplever att kollegorna på skolan tycker att det här är en bra insats, säger Martina Kulläng.
Pontus Andersson, en av de två klasslärarna i matematik, ser intensivmatte som en stor fördel.
– Det känns mycket bra att elever får möjlighet att intensivläsa det de har missat under lektionstid. För mig som klasslärare är det extremt svårt att hinna fylla deras luckor under lektionerna. Hos Martina får de chansen att förstå på riktigt, säger han.
Kan det bli några spänningar mellan elever som går intensivmatte och de som inte gör det?
– Nej, det som händer är att en del elever som inte är med i intensivgruppen säger att de också vill gå. De tycker att det verkar spännande. Då säger jag att de inte har behov av intensivmatten, men att det kan bli så vid något annat tillfälle, säger Pontus Andersson.
Den screening som inleder varje läsår gör det lättare att motivera varför vissa elever får gå i intensivgruppen och andra inte, menar Martina Kulläng. Det gör det också enklare att argumentera med vårdnadshavarna, om någon till exempel skulle vara missnöjd med att deras barn inte får den extra undervisningen.
– Utifrån screeningen har vi sett vilka som har behovet. Det är fakta och bygger inte på några värderingar.
Intensivmatten kräver en tydlig organisation och måste planeras i tjänstefördelning och schema inför ett läsår.
Martina Kulläng packar ihop bråklådan för den här morgonen och hälsar de tre eleverna tillbaka nästa morgon.
– Här får de någon som lyssnar på dem och som ser dem på nära håll. För en del elever är det en jätteviktig ingrediens. Den här insatsen ges till viss del i fyran, femman och sexan i Pettersbergsskolan, men inte lika systematiskt och frekvent som i sjuan, och i vissa perioder inte alls. Jag önskar att den utökas i årskurserna 4–6.
Kunskapsnivån var för låg
För några år sedan inledde Västerås stad en bred satsning på intensivundervisning i matematik för att komma till rätta med den låga kunskaps-nivån i grundskolan. Satsningen initierades av barn- och utbildningsförvaltningen.
Tre–fyra elever i varje grupp
Speciallärare leder intensivmatten i små grupper med 3–4 elever i varje. Klasslärarna får stöd i hur de kan arbeta inom ett antal kunskapsområden där resultaten är svaga.
Jobb: Speciallärare och förstelärare i matematik på Pettersbergsskolan i Västerås.
Ålder: 45 år.
Det bästa med att vara speciallärare i matematik: ”Att få elever som undvikit matematikämnet i flera år att i alla fall tycka att matte är okej och framför allt få dem att förstå att alla kan lära sig matte.”
LÄS ÄVEN
Mattemissionär ligger steget före
Inger stärker eleverna och höjer matteresultaten
Tro på sig själv är inte nog i matte
Persson: Hur gör vi när elever varken kan, vill eller orkar?
Forskning Forskaren: Vissa elever riskerar att få en orealistisk bild av sin prestation.
Matematik no teknik Skolinspektionen: ”Vi kan inte ge en generell bild av hur det ser ut.”
Matematik no teknik ”Svårt att utveckla sin förmåga att arbeta laborativt om man bara får labba en gång per kurs.”
Forskning Forskaren: De klarar inte av att använda proportionalitet i verkliga sammanhang.
Vi lärare debatt Debattören: Fokusera på praktiska färdigheter och disciplinära grundkunskaper.
Lärarutbildning ”Jag hade verkligen önskat att få metodik i mina ämnen.”
Krönika Matteläraren om den nya tidens stora utmaningar.
Matematik no teknik Professorn: Tydlighet gör det lättare för lärare att jobba självständigt.
Matematik no teknik ”Vi kan inte vara ett land som inte läser.”
Reportage ”Skolsystemet är inriktat på medelelever och inte så bra som det skulle kunna vara för högpresterande elever.”
Lektionstipset Gymnasieläraren om varför eleverna behöver en wow-upplevelse.
Forskning Drygt två tredjedelar klarar inte ett enkelt mattetest.
Forskning Forskaren: Kopplingen mellan ämnesinnehåll och språk måste vara tydlig.
Matematik no teknik Teknikläraren: Givande för eleverna att försöka komma på nya tekniska lösningar.
Forskning Fysikläraren: Vi fastnar ofta i själva proceduren och lägger inte så mycket kraft på förståelsen.
Nationella prov Skolverket har inget definitivt svar på vad det beror på.
Forskning Forskaren: Är det bullrigt och trångt får eleverna sitta tysta och räkna i matteboken.
Forskning Forskaren: Flickorna har oftast en större rädsla att säga fel.
Betyg Sämsta noteringen någonsin i både fysik och kemi.
Läromedel Har inga planer på att sluta: ”Måste uppdatera innehållet.”
Betyg Skolverket: Andelen F ökar kraftigt.
Reportage Teknikläraren som utvecklar undervisningen i takt med samtiden.
Undervisning Därför valde vi att bli lärare i våra ämnen.
Lektionstipset Matematikläraren drar nytta av sina psykologikunskaper.
Matematik no teknik NO-läraren: Varför tar inte alla chansen?
Krönika Matteläraren: Rädslan för att göra fel minskar när stämningen är avslappnad.
Pedagogik Gymnasieläraren: Ger en variation i undervisningen som höjer elevernas motivation.
Matematik no teknik Forskaren: ”Alla kan bli bra på matte.”
Stoffträngseln Skolverket: Enbart mer undervisningstid hjälper inte.
Gy25 ”Ett haltande system med inbyggda nödlösningar.”
Matematik no teknik NO-läraren: Viktigt att höja blicken och inte fastna i sin egen lilla värld.
Forskning Forskaren: Krävs en allmän läsförståelse – men också något mer.
Forskning Forskaren: Matematiksvårigheter kan inte enbart lösas med matematikinsatser.
Forskning Forskaren: De begränsade kunskaperna påverkar elevers prestationer.
Forskning Forskaren: ”Garantin kan nästan vara ett hinder för stöd”.
Forskning Forskaren: Lärarna pressas att sträva efter mycket men ytligt ämnesinnehåll.
Vi lärare debatt Kemiläraren: De stryper det viktigaste riktmärket vi har när vi sätter betyg.
Forskning ”Djur är ofta närvarande som objekt men sällan som subjekt.”
Forskning Professorn: Likvärdigheten är allra lägst i Sverige.
Vi lärare debatt Kemiläraren: Varför vill Skolverket försvåra för oss i tydligheten mot elever?
Panelen ”Det kan vara lite ledsamt att ta avsked.”
Krönika ”För en skoltrött 16-åring kan det kännas helt främmande.”
Efterspelet Skolverket: Hög tid att huvudmännen tar tag i tekniken.
Reportage Mattelärarna om modellen som får alla att höja sig.
Betyg och bedömning Här är professorns fem bästa tips.
Forskning Finns ett behov av att skapa sammanhang och forum där tjejerna kan träffas.
Lektionstipset Så får hon eleverna att förstå svåra facktexter.
Uthållighetsraset Arbetssättet – steg för steg.
Matematik no teknik ”Jag kommer inte tvinga någon elev att vara med.”
Vi lärare debatt Matteläraren: Det är ovärdigt, Skolverket!