
Källa: Skolverket
Jan Kontinen är undervisningsråd på Skolverket.
Nationella prov
Bantat innehåll och bättre anpassning av kursen till nästa nivå kan vara en del av förklaringen till att fler gymnasieelever klarar godkänt på nationella provet i matematik 1, menar Skolverket.
– Lärarna har anpassat undervisningen till den reviderade ämnesplanen, säger undervisningsrådet Jan Kontinen.
I våras klarade 70 procent av eleverna på gymnasiet de nationella proven i matematik 1a, visar Skolverkets statistik. Det är en kraftig ökning jämfört med för två år sedan när motsvarande andel var 53 procent.
I matematik 1b har andelen elever med godkända provbetyg på nationella prov ökat från 64 procent 2022 till 77 procent i våras.
– Förbättringen i matematik 1 handlar om att vi är tillbaka på den nivå där vi var innan vi reviderade ämnesplanen 2021. Vi såg en tydlig försämring 2022, men sedan en återhämtning 2023 och nu är vi tillbaka på samma nivå som före revideringen, säger Jan Kontinen, undervisningsråd på Skolverket.
Vad är förklaringen?
– Jag har inget definitivt svar på vad det beror på, men en viktig delförklaring är nog att lärarna har anpassat undervisningen till den reviderade ämnesplanen. Som en del av revideringen tog vi bort en del kursinnehåll och fokuserade på de delar som är viktigast för påföljande nivå, säger Jan Kontinen.
Läsåret 2021/22 genomfördes nationella prov under vårterminen igen för första gången sedan pandemin. Samtidigt infördes en ny ämnesplan som påverkade innehållet i kurserna matematik 1a, matematik 1b och matematik 2b. Efter denna förändring ökar andelen elever med ett godkänt provbetyg i matematik 1 nu för andra året i rad.
– Kursen ändrades så att den förbereder eleverna bättre för matematik 2.
Har kurserna i matte 1 och nationella proven blivit lättare?
– Nej, vi har inte sänkt nivån, snarare har nivån på innehållet i kursen höjts. Det är inte en lättare matematik 1 nu, men den fokuserar på att göra det enklare för eleverna att klara de delar som sedan är viktiga i matematik 2.
Jan Kontinen understryker att man behöver titta på både resultatet i matematik 1 och matematik 2 när man bedömer utvecklingen. En utgångspunkt för revideringen av ämnesplanen var att innehållet i kursen matematik 1 var mycket omfattande och därför behövde begränsas.
– Det mesta av det vi tog bort var sådant som var repetition från grundskolan.
Ambitionen att istället fokusera på de delar som gör eleverna bättre förberedda för kurserna i matematik 2 ser ut att ha gett resultat, menar Jan Kontinen.
– Resultaten i matematik 2 har förbättrats samtliga år efter revideringen. I den kursen är det nu ungefär 15 procentenheter färre som får betyget F än före revideringen. Men vi kan inte vara helt säkra på att förändringen av kursinnehållet är den enda förklaringen.
Vilka andra förklaringar kan det finnas?
– Resultaten i proven har en viss naturlig variation då proven mellan åren inte är helt jämförbara. Därför är det viktigt att följa att den förbättrade nivån ligger kvar även framöver, säger Jan Kontinen.
Källa: Skolverket
LÄS ÄVEN
Nya siffror: Flickornas betyg rasar i matte
Lennart, 83, har skrivit 300 matte- och fysikböcker
Bristerna i klassrummen som ställer till det för mattelärare
Självförtroendet som gör matteelever mer aktiva
Nya siffror: Andelen F ökar i alla NO-ämnen
Debatt Matteläraren: Galet stor andel vill se någon form av grupperingar.
Forskning Ny studie identifierar flera hinder för metoden.
Lärarpriser Så väcker de elevernas intresse för matematik och naturvetenskap.
Krönika Matteläraren: Risken är att vår fascination leder oss lite fel.
Matematik Två av tre elever negativt inställda till matematik.
Undervisning NO-läraren: ”Jag håller på att fasa ut skriftliga prov”.
Reportage Så får de intensivmatten att fungera i praktiken.
Teknik ”Elever rycker i dörren för att få komma in till lektionen.”
Forskning Forskaren: Vissa elever riskerar att få en orealistisk bild av sin prestation.
Matematik no teknik Skolinspektionen: ”Vi kan inte ge en generell bild av hur det ser ut.”
Matematik no teknik ”Svårt att utveckla sin förmåga att arbeta laborativt om man bara får labba en gång per kurs.”
Forskning Forskaren: De klarar inte av att använda proportionalitet i verkliga sammanhang.
Debatt Debattören: Fokusera på praktiska färdigheter och disciplinära grundkunskaper.
Lärarutbildning ”Jag hade verkligen önskat att få metodik i mina ämnen.”
Krönika Matteläraren om den nya tidens stora utmaningar.
Matematik no teknik Professorn: Tydlighet gör det lättare för lärare att jobba självständigt.
Matematik no teknik ”Vi kan inte vara ett land som inte läser.”
Reportage ”Skolsystemet är inriktat på medelelever och inte så bra som det skulle kunna vara för högpresterande elever.”
Lektionstipset Gymnasieläraren om varför eleverna behöver en wow-upplevelse.
Forskning Drygt två tredjedelar klarar inte ett enkelt mattetest.
Forskning Forskaren: Kopplingen mellan ämnesinnehåll och språk måste vara tydlig.
Matematik no teknik Teknikläraren: Givande för eleverna att försöka komma på nya tekniska lösningar.
Forskning Fysikläraren: Vi fastnar ofta i själva proceduren och lägger inte så mycket kraft på förståelsen.
Nationella prov Skolverket har inget definitivt svar på vad det beror på.
Forskning Forskaren: Är det bullrigt och trångt får eleverna sitta tysta och räkna i matteboken.
Forskning Forskaren: Flickorna har oftast en större rädsla att säga fel.
Betyg Sämsta noteringen någonsin i både fysik och kemi.
Läromedel Har inga planer på att sluta: ”Måste uppdatera innehållet.”
Betyg Skolverket: Andelen F ökar kraftigt.
Reportage Teknikläraren som utvecklar undervisningen i takt med samtiden.
Undervisning Därför valde vi att bli lärare i våra ämnen.
Lektionstipset Matematikläraren drar nytta av sina psykologikunskaper.
Matematik no teknik NO-läraren: Varför tar inte alla chansen?
Krönika Matteläraren: Rädslan för att göra fel minskar när stämningen är avslappnad.
Pedagogik Gymnasieläraren: Ger en variation i undervisningen som höjer elevernas motivation.
Matematik no teknik Forskaren: ”Alla kan bli bra på matte.”
Stoffträngseln Skolverket: Enbart mer undervisningstid hjälper inte.
Gy25 ”Ett haltande system med inbyggda nödlösningar.”
Matematik no teknik NO-läraren: Viktigt att höja blicken och inte fastna i sin egen lilla värld.
Forskning Forskaren: Krävs en allmän läsförståelse – men också något mer.
Forskning Forskaren: Matematiksvårigheter kan inte enbart lösas med matematikinsatser.
Forskning Forskaren: De begränsade kunskaperna påverkar elevers prestationer.
Forskning Forskaren: ”Garantin kan nästan vara ett hinder för stöd”.
Forskning Forskaren: Lärarna pressas att sträva efter mycket men ytligt ämnesinnehåll.
Debatt Kemiläraren: De stryper det viktigaste riktmärket vi har när vi sätter betyg.
Forskning ”Djur är ofta närvarande som objekt men sällan som subjekt.”
Forskning Professorn: Likvärdigheten är allra lägst i Sverige.
Debatt Kemiläraren: Varför vill Skolverket försvåra för oss i tydligheten mot elever?
Panelen ”Det kan vara lite ledsamt att ta avsked.”
Krönika ”För en skoltrött 16-åring kan det kännas helt främmande.”