Svalt intresse för stor satsning på matte, NO och teknik

Anna Sillén är matte- och NO-lärare på Gullåkraskolan i ­Staffanstorp. Foto: Privat och Getty Images

Region Skåne satsar på STEM för att öka intresset för matte, teknik och naturvetenskap i skolan. Men än så länge har bara 9 av 33 kommuner anslutit sig.
– Varför är intresset så svagt för något som är så viktigt för vår framtid? undrar Anna Sillén, NO-lärare i Staffanstorp.

Science, technology, engi­neering, mathematics. Tillsammans blir det STEM, ett samlingsbegrepp kopplat till länders förmåga att klara sin gröna och digitala omställning. Sveriges regering arbetar just nu med en nationell STEM-strategi som när den blir färdig i slutet av året ska spänna över hela utbildnings­- ­­sy­stemet, från förskola till forskarutbildning.

Men i många skolor är STEM fortfarande inget som gett avtryck i verksamheten.

– Om man vill stärka och utveckla matte, teknik och NO-ämnen så måste man väcka barnens intresse redan när de är små, säger Anna Sillén, lärare och samordnare för ett skolutvecklings­program inom naturvetenskap, teknik och matematik i Staffanstorp.

Ny stor satsning

Nu får hon draghjälp av Region Skåne, som gör ett försök att få fart på utvecklingen genom att lansera projektet STEM UP. Det riktar sig bland annat till grund- och gymnasieskolor i de 33 kommunerna i Skåne. Europeiska regionalfonden och Tillväxtverket står för huvuddelen av finans­ieringen, men projektet bygger också på att kommunerna bidrar med arbetstid under tre år.

– Utbildningssystemet och barn och unga är en av våra tre inriktningar. Inom skolan är det stort fokus på matte och teknik och målet är att forma en stödstruktur som kan leva kvar även efter projektet, säger projektledaren Sophie Dessalles.

Projektet riktar sig till hela regionen men bara nio kommuner har gått med som medfinansiärer. Varför inte fler?

– Projektet riktar sig till samtliga 33 kommuner i Skåne. Några kommuner har gått med som medfinansiärer under projektansökningsstadiet, och nu fortsätter vi vårt arbete med förankring och mobili­sering. Det finns möjlighet att delta på olika sätt. 

Projektet hade nyligen premiär och ska pågå i tre år.

– Vi kommer att tillsammans med kommuner och andra aktörer utveckla många olika sorters insatser, bland annat med fokus på lärarfortbildning kopplat till undervisning i STEM-ämnen som matte och teknik. De insatser som blir framgångsrika hoppas vi kunna skala upp, säger Sophie Dessalles.

NO-läraren: ”Jättebra möjlighet”

Anna Sillén är förstelärare på Gullåkra­skolan i Staffanstorp. Hon undervisar i matematik och NO och är bekymrad över att inte ens en tredjedel av de skånska kommunerna har anslutit sig till STEM UP.

– För de mindre kommunerna är det här en jättebra möjlighet att få inspiration och hjälp med fortbildning. Varför tar inte alla chansen? Varför är intresset så svagt för något som är så viktigt för vår framtid?

Inte heller hennes egen kommun Staffanstorp är med.

– Jag har gjort framstötar mot skolledningen men ännu inte fått gehör, säger Anna Sillén.

Men kommunen får ändå del av regeringens STEM-satsning eftersom den deltar i NTA, som är ett skolutvecklingsprogram inom naturvetenskap, teknik och matematik. NTA vänder sig till kommunala och fristående förskolor och skolor och erbjuder teman som utgår från kursplanerna i ett eller fler av ämnena biologi, fysik, kemi, teknik och matematik.

Staffanstorp har kommit i gång med arbetet från förskola till årskurs sex i ett par skolor. Anna Sillén önskar att alla förskollärare, mattelärare och NO-lärare ska få fortbildning med hjälp av NTA-materialet.

– Vi vill att arbetssättet blir tillgängligt för alla elever och förskolebarn i Staffanstorp. Personal behöver utbildas och material behöver köpas in, men kostnaden är inte högre än 350 000 kronor, säger hon. 

Det är är STEM UP

Projektet STEM UP leds av Region Skåne och delfinansieras av EU. Det samarbetar med en rad organisationer och nio skånska kommuner: Bjuv, Helsingborg, Klippan,
Kristianstad, Lund, Malmö, Simrishamn, Tomelilla och Åstorp.

LÄS ÄVEN

Dahl: Vi borde tramsa lite mer i skolan

Analogier gör kemin tydligare

Så kan man stärka elevernas matematiska självförtroende

Mattelärarens hårda kritik mot gymnasiereformen

Lärarutbyte över nationsgränserna lyfter NO-undervisningen