Så kan man stärka elevernas matematiska självförtroende

Bokaktuella Eleonora Svanberg, till höger, inleder snart sina doktorandstudier i matematisk fysik vid University of Oxford.

Lärarna kan bli bättre på att skapa en miljö som lindrar elevers matteångest. Det menar Eleonora Svanberg, doktorand i matematisk fysik och författare till en ny bok som ska öka elevernas matematiska självförtroende.
– Alla kan bli bra på matte, säger hon.

Eleonora Svanberg inleder snart sina doktorandstudier i matematisk fysik vid University of Oxford. Men även hon har en gång varit en skolelev som tvivlat på sin matteförmåga och har därför skrivit boken ”Study with me: Så bygger du matematiskt självförtroende”.

– Det är ingen lärobok utan ska ses som ett komplement till matteundervisningen i gymnasiet och grundskolan. I boken tar jag upp sådant jag önskar att någon sa till mig när jag själv började tvivla på matematiken. Alla kan bli bra på matte och ha nytta av ämnet, säger hon.

Särskilt utbrett bland unga tjejer

Matematik är ett ämne som i högre grad än andra kan locka fram oro och ångest hos elever, menar Eleonora Svanberg. Problemet är särskilt utbrett bland unga tjejer.

Vad driver på matteångesten?

– Det finns väldigt många stereotyper och föreställningar om vad matematik är, vad man gör med ämnet och vilken typ av personer det är som gillar matte. 

Vad får det för konsekvenser?

– Särskilt för unga tjejer riskerar det att bli en identitetsfråga. Även om de är både intresserade och duktiga i ämnet kanske de saknar självförtroendet att våga söka en mattetung utbildning senare.

Hur kan man vända utvecklingen?

– Jag försöker skapa en mer nyanserad bild. Matte är inget man automatiskt är bra på eller inte, utan något man kan lära sig som allt annat här i livet.

Eleonora Svanberg understryker att mattelärarna i grundskolan och på gymnasiet behöver bli bättre på att bygga upp en stöttande miljö i klassrummet.

– Det gör de genom att prata om känslor och tankar som uppstår kring matte. Varför är det viktigt att få ställa dumma frågor? Hur pluggar man matte? Lärarna behöver motverka en uppdelning i klassen där det skapas en bild av att vissa elever är bra i matte och andra inte. De måste göra ämnet mer mänskligt.

Tyckte själv att matte var tråkigt

Eleonora Svanberg växte upp med en mamma och pappa som båda var ingenjörer. Det bidrog till att även om hon ibland kunde se matematik som svårt, var det aldrig ouppnåeligt. Men hon tyckte länge att det var tråkigt och lade istället sitt engagemang på annat, inte minst dans.

– Jag älskar att dansa och gick på en dansskola i högstadiet.

En insikt om att matte har betydelse långt utanför klassrummet fick hon när på Youtube såg videofilmer om svarta hål och andra naturvetenskapliga fenomen.

– Jag insåg att även om jag då tyckte att matte var tråkigt kunde jag få glädje av mattekunskaper senare i livet. Det visar att man har mycket att vinna på mer ämnesöverskridande undervisning på både grundskolan och gymnasiet.

Den insikten önskar hon att fler lärare kunde utgå från i sin undervisning.

– Lärare behöver prata mer om hur man kan använda matte i andra ämnen, som till exempel historia och geografi. Jag vill gärna se fler projekt där mattelärare och SO-lärare arbetar med gemensamma projekt, till exempel om hur kan man skapa en vattenfiltreringsmaskin. Vad är kemin bakom? Vad skulle konsekvensen av att människor inte behöver rena vatten få för det lokala samhället i till exempel Afrika? Vilka är det som renar vatten?

300 000 följare i sociala medier

När Eleonora Svanberg nu börjar sin doktorsutbildning i Oxford gör hon det efter studier på kandidatprogrammet i fysik vid Stockholms universitet och därefter en master i Cambridge.

Innan hon började sina universitetsstudier arbetade hon ett år som timvikarie på mellanstadiet och gymnasiet i hemstaden Linköping.

– Då inledde jag alla kurser med att fråga eleverna om de någon gång känt sig dumma i huvudet på en mattelektion. Alla räckte upp handen och det öppnade för en diskussion som kan leda till att även om man känner mig dum så inser man att man inte är det och förstår att bara man fortsätter plugga så kommer man lära sig.

Även om Eleonora Svanberg doktorerar i Oxford i södra England så kommer hon att tillbringa en hel del tid i Sverige, bland annat som gästföreläsare på lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Hon planerar också att skriva fler böcker med svenska matteelever som målgrupp och fortsätter kommunicera med dem via sociala medier, där hon har cirka 300 000 följare.

LÄS ÄVEN

Mer tid höjer inte resultaten i matematik

Mattelärarens hårda kritik mot gymnasiereformen

Stora skillnader i hur elever förstår matematisk text

Så kan lärare hjälpa yrkeselever att klara matten

Bråk i matematiken ställer till det för blivande lärare