Så kan skolor ducka laborationer i fysik och kemi
”Det går inte att säga något om hur många tillfällen elever ska få ha laboration”, säger Anna-Lena Göransson, undervisningsråd på Skolverket.
Matematik no teknik
Skolorna ska ha ändamålsenliga lokaler för undervisningen i naturvetenskapliga ämnen. Men några krav på antal labbar finns inte, och tillsynen sker bara på ett urval av skolorna.
– Vi kan inte ge en generell bild av hur det ser ut, säger Anna Bergqvist, enhetschef på Skolinspektionen.
I höst införs nya ämnesplaner på gymnasiet, men när det gäller de laborativa inslagen i till exempel kemi och fysik blir det ingen större skillnad jämfört med i dag. Styrdokumenten slår fast att undervisningen ska skapa balans mellan teoretiska och praktiska kunskaper som främjar elevernas lärande.
– I examensmålen för naturvetenskapsprogrammet framgår det att förståelsen av naturvetenskap bygger på samspel mellan teori och praktisk erfarenhet. Därför ska laborationer, fältstudier och andra praktiska moment vara centrala inslag i utbildningen, säger Anna-Lena Göransson, undervisningsråd på Skolverket.
Hur många laborationer har eleverna rätt att få i till exempel kemi under ett läsår.
– Det går inte att säga något om hur många tillfällen elever ska få ha laboration. Men begreppet centrala inslag säger ändå att det ska vara en stor del av utbildningen. Det är huvudmannens ansvar att se till att eleverna får rätt förutsättningar för att de ska kunna utveckla sina kunskaper när det gäller naturvetenskapliga arbetsmetoder. Laborationer är också ett sätt att befästa andra kunskaper i de naturvetenskapliga ämnena.
Finns det krav om att det måste finnas laborationssal i en skola?
– Nej, men skolhuvudmännen ska förhålla sig till styrdokumenten och där står att de måste ha ändamålsenliga lokaler.
Vad är kriterierna för en ändamålsenlig lokal i kemi?
– Några sådana kriterier finns inte, men lokalerna måste vara anpassade så att lärare och elever kan laborera på ett säkert sätt.
Har Skolverket gjort någon kartläggning av förekomsten av laborationssalar?
– Nej, men vi har referensskolor, som ger en bred bild. Då ser man att det är olika på olika skolor.
Varför har ingen sådan kartläggning gjorts?
– Det är Skolinspektionens uppdrag att följa upp hur skolorna lever upp till styrdokumenten följs. I styrdokumenten framgår det tydligt att laborationer och andra praktiska moment är en viktig del av undervisningen i de naturvetenskapliga ämnena och för det krävs rätt utrustning.
Vad är det som hindrar skolhuvudmän som ser att de kan spara pengar genom att inte ha laborationssal?
– Då följer de ju inte de styrdokument som finns. Det står i det centrala innehållet vad eleverna ska göra och vad de ska ha möjlighet att göra.
Men vad riskerar skolhuvudmännen om de inte lever upp till den delen av styrdokumenten?
– Om det blir en inspektion kommer de få kritik. Om det är en skola som elever kan välja sig bort ifrån leder det kanske till att skolan inte får några elever.
Vad behöver göras för att fler huvudmän ska leva upp till styrdokumenten?
– Vilka inspektioner och tematiska kontroller Skolinspektionen gör har en påverkan, säger Anna-Lena Göransson.
Ingen granskning planerad
När Skolinspektionen gör tematiska inspektioner besöker myndigheten många skolor och tittar på ett avgränsat område. Nyligen kom till exempel en rapport om hur skolorna genomför extra studietid.
Anna-Lena Göransson, Skolinspektionen.
Någon tematisk granskning av laborationssalar är däremot inte planerad för 2025.
– Myndigheten väljer teman utifrån olika faktorer, bland annat regeringens styrning av myndigheten och områden som är angelägna att granska, säger Anna Bergqvist, enhetschef på Skolinspektionen.
Skolinspektionens arbete med tillsyn är riskbaserat och situationsanpassat. Det innebär att myndigheten inte är ute på alla skolor och inte heller tittar på alla områden i skolornas verksamhet.
– Vi väljer ut skolor och jag kan därför inte ge en generell bild av hur det ser ut i samtliga landets skolor. Men vi kan agera och gör så om eleverna exempelvis inte får möjlighet att genomföra laborationer.
Vilka är varningsflaggorna?
– Vi får in signaler från allmänheten och har själva en omfattande statistik. Ser vi att här finns problem kan vi välja att starta en tillsyn utifrån det. Ser vi exempelvis att man har väldigt låga skolresultat tittar vi på stödprocesserna men kanske inte på lokalerna, säger Anna Bergqvist.
Inga examensmål på komvux
Komvux har ämnesplanerna att förhålla sig till där det står att eleverna ska laborera och att det ska ingå praktiska inslag i undervisningen. I ämnesplanerna framgår vikten av laborationer både i syfte, centralt innehåll och betygskriterierna. Däremot följer inte komvux några examensmål.
LÄS ÄVEN
Efter labbkravet: Nu läggs flera fysik- och kemikurser ned
Oro när NO-laborationerna försvinner från nationella proven
NO-kravet när labbarna tas bort från nationella proven
Ny studie: Så blir labbarna meningsfulla
Prisad lärare gör fysik av gammalt skrot
Stora brister i skolornas kemisalar
Skolans svar: Behövs inte en fullt utrustad laborationssal