Legotävling stärker elevernas intresse för teknik

Några av teknikläraren Astrid Suggs elever från Viktor Rydbergs skola vid Jaraplan i Stockholm vann robottävlingen i regionsfinalen. Foto: Noak Martinsson

Hur räddar man haven och sjöarna? Eleverna på Viktor Rydbergs skola i Stockholm har arbetat med temat i teknikämnet. I helgen tävlade de med sina konstruktioner – och byggde robotar i lego.

First Lego League beskrivs som en av världens största vetenskapstävlingar för barn och unga upp till 16 år. I helgen var det dags för regionfinaler över hela landet. Årets tema var att lösa miljöproblemen i hav och sjöar.

Läraren Astrid Sugg var på plats med sina elever på Tekniska museet i Stockholm där omkring 300 elever samlats. Hennes skola, Viktor Rydbergs skola vid Jaraplan i Stockholm, har deltagit i tävlingen i flera år.

– Vi jobbar med det här främst i teknikämnet men även lite ämnesövergripande, till exempel med svenska i att skriva rapporterna. Det är givande för eleverna att försöka komma på nya tekniska lösningar och regionsfinalen blir lite av slutklämmen, säger Astrid Sugg, som undervisar i teknik och NO-ämnen.

Tävlade med magnetisk hajsändare

I år tävlade hennes skola med två lag med åtta åttondeklassare i varje. De hade valts ut i en intern tävling på skolan.

Det ena laget tävlade med en magnetisk hajsändare för att kunna följa stimmen i havet. Det andra laget hade konstruerat pingers, ljudskrämmare, som kan fästas på fiskenät för att skrämma bort och därmed skydda tumlare från att fastna.

Viktor Rydberg-elevernas legobygge. Foto: Noak Martinsson

Det var i den innovativa delen i tävlingen.

– De hade byggt upp prototyperna med bland annat kartong och magneter och forskat kring vilka material som skulle behövas.

Därutöver tävlade samtliga lag i programmering med lego i robottävlingen.

– Vi gick inte vidare till den skandinaviska finalen. Men ett av lagen vann robottävlingen i Stockholms regionsfinal. Vi fick en pokal i lego att ställa i skolans prisskåp, säger Astrid Sugg.

”Bygger stolthet och självförtroende”

First Lego League är en del av Tekniska museets arbete för att stärka intresset för STEM-ämnen (Science, Technology, Engineering, Math).

Nytt för i år är en tävlingskategori för yngre barn mellan 6 och 9 år, vilket öppnar upp för fler att delta och utforska teknik på ett roligt och lärorikt sätt.

– Utmaningarna är ett fantastiskt sätt att få barn och unga att engagera sig i teknik och matematik, samtidigt som det bygger stolthet och självförtroende, säger Maria Olsson, chef för lärande på Tekniska museet.

Eleverna fixar till de sista detaljerna under tävlingen. Foto: Noak Martinsson

LÄS ÄVEN

Svalt intresse för stor satsning på matte, NO och teknik

Så klarar elever fysikuppgifter – utan att förstå ämnet

Dahl: Vi borde tramsa lite mer i skolan

Mer tid höjer inte resultaten i matematik