Eleverna fixar till de sista detaljerna under tävlingen. Foto: Noak Martinsson
Legotävling stärker elevernas intresse för teknik
Några av teknikläraren Astrid Suggs elever från Viktor Rydbergs skola vid Jaraplan i Stockholm vann robottävlingen i regionsfinalen. Foto: Noak Martinsson
Matematik no teknik Hur räddar man haven och sjöarna? Eleverna på Viktor Rydbergs skola i Stockholm har arbetat med temat i teknikämnet. I helgen tävlade de med sina konstruktioner – och byggde robotar i lego.
First Lego League beskrivs som en av världens största vetenskapstävlingar för barn och unga upp till 16 år. I helgen var det dags för regionfinaler över hela landet. Årets tema var att lösa miljöproblemen i hav och sjöar.
Läraren Astrid Sugg var på plats med sina elever på Tekniska museet i Stockholm där omkring 300 elever samlats. Hennes skola, Viktor Rydbergs skola vid Jaraplan i Stockholm, har deltagit i tävlingen i flera år.
– Vi jobbar med det här främst i teknikämnet men även lite ämnesövergripande, till exempel med svenska i att skriva rapporterna. Det är givande för eleverna att försöka komma på nya tekniska lösningar och regionsfinalen blir lite av slutklämmen, säger Astrid Sugg, som undervisar i teknik och NO-ämnen.
Tävlade med magnetisk hajsändare
I år tävlade hennes skola med två lag med åtta åttondeklassare i varje. De hade valts ut i en intern tävling på skolan.
Det ena laget tävlade med en magnetisk hajsändare för att kunna följa stimmen i havet. Det andra laget hade konstruerat pingers, ljudskrämmare, som kan fästas på fiskenät för att skrämma bort och därmed skydda tumlare från att fastna.
Viktor Rydberg-elevernas legobygge. Foto: Noak Martinsson
Det var i den innovativa delen i tävlingen.
– De hade byggt upp prototyperna med bland annat kartong och magneter och forskat kring vilka material som skulle behövas.
Därutöver tävlade samtliga lag i programmering med lego i robottävlingen.
– Vi gick inte vidare till den skandinaviska finalen. Men ett av lagen vann robottävlingen i Stockholms regionsfinal. Vi fick en pokal i lego att ställa i skolans prisskåp, säger Astrid Sugg.
”Bygger stolthet och självförtroende”
First Lego League är en del av Tekniska museets arbete för att stärka intresset för STEM-ämnen (Science, Technology, Engineering, Math).
Nytt för i år är en tävlingskategori för yngre barn mellan 6 och 9 år, vilket öppnar upp för fler att delta och utforska teknik på ett roligt och lärorikt sätt.
– Utmaningarna är ett fantastiskt sätt att få barn och unga att engagera sig i teknik och matematik, samtidigt som det bygger stolthet och självförtroende, säger Maria Olsson, chef för lärande på Tekniska museet.
LÄS ÄVEN
Svalt intresse för stor satsning på matte, NO och teknik
Så klarar elever fysikuppgifter – utan att förstå ämnet