Tekniklärarens flodbord får idéerna att flöda

”I tekniken har det varit ett väldigt lyckat sätt att få med alla”, säger Henrik Ahlgren som byggt flera flodbord.
Teknik Av ett överblivet bord, spillvirke och en gammal presenning skapade teknikläraren Henrik Ahlgren ett flodlandskap i miniatyr. Nu flockas eleverna kring hans vattenbord för att experimentera.
Vilka problem skapar ett dammbygge? Vad händer när en flodbank ger vika? Hur konstruerar man ett konstbevattningssystem?
Det är några av de frågor och tekniska problem som eleverna på Bollebygdskolan får undersöka vid skolans flodbord.
Idén att bygga ett bord för experiment, där vatten sakta rinner över ett täcke av sand och stenar, kom från Henrik Ahlgren, lärare i teknik och NO på högstadieskolan.
– Vi har så lite tid till teknikämnet, så vi måste komma i gång direkt. Undervisningen måste vara tydlig, intressant och lättillgänglig. Därför tänkte jag att det vore bra med ett bord, där vi bara kan slå på kranen och börja jobba, säger Henrik Ahlgren.
Eleverna vill inte gå hem
I dag finns fyra större flodbord utomhus och ett mindre inomhus, som kan användas året runt.
– Vid borden kan vi testa olika lösningar, göra observationer, diskutera och dokumentera det vi gör och dra slutsatser av det. Det är ett sätt att visa att den vetenskapliga metoden är väldigt kraftfull, säger Henrik Ahlgren.
Han ser att flodborden väcker elevernas nyfikenhet och krea-tivitet. I tekniken har experimenten varit ett väldigt lyckat sätt att få med alla, berättar Henrik Ahlgren.
– Elever rycker i dörren för att få komma in till lektionen och de står kvar och meckar sent på fredagseftermiddagen. Och så tar vi upp mycket av det centrala innehållet i ämnet också.
Henrik Ahlgren
Namn: Henrik Ahlgren.
Gör: Arbetar som lärare i NO och teknik i årskurs 7–9 på Bolle-bygdskolan.
Ålder: 57 år.
Bor: I Bollebygd.
Familj: Fru Malin och barnen Åke ,19 år, och Kajsa, 14 år.
Fritid: Intresserad av naturen och skapande verksamhet.
LÄS ÄVEN
Studiebesöken som gör tekniken verklig
Charlottas forskning ska lyfta teknikämnet
Efter problemen – nu vänder det för tekniken