Samads festival stärker elevernas intresse för teknik
Samad Kohigoltapeh vill att all undervisning på något sätt ska utgå från, och handla om, eleverna. Foto: André de Loisted
Lektionstipset Teknikläraren Samad Kohigoltapeh har startat en kunskapsfestival som har stärkt teknikämnets status på skolan. Lösnaglar, raketer och drönare är några av bidragen på den kommande festivalen.
För omkring tio år sedan, när reaktionerna kring Mellanösternkonflikten accelererade i Malmö, kände byggnadsingenjören Samad Kohigoltapeh att det var dags att sadla om.
– Mitt Malmö präglades av spänningar mellan olika grupper. Samhället gick inte alls i den riktning som jag önskade och jag ville bidra till förändring.
Samad Kohigoltapeh
Ålder: 41 år.
Bor: Västra hamnen i Malmö.
Uppvuxen: I Malmö.
Familj: Fru och två barn.
På fritiden: Klättrar, vandrar och är tränare i döttrarnas fotbollslag.
Därför älskar jag att vara lärare: Jag försöker bidra till förändring i ”mitt Malmö” och får arbeta med det ämne jag brinner för.
Nu är Samad Kohigoltapeh lärare i teknik på Munkhätteskolan där i princip alla elever har utländsk bakgrund.
– Mitt ämne handlar inte bara om dioder, batterier och programmering. Jag undervisar mer holistiskt. Det vill säga om relationen mellan teknik och politik, miljöfrågor och olika kulturer. Men framför allt om hur teknik kan lösa våra behov.
”Skolan består av tre pelare”
Samad Kohigoltapeh vill skapa en bymentalitet på sin skola. Allt för att få eleverna att respektera och acceptera varandra.
– Min filosofi är att skolan består av tre pelare. Skolan är den ena pelaren, eleverna den andra och den tredje är föräldrarna. Poängen är att vi alla måste samarbeta för att skapa förändring, säger han.
För två år sedan tog han initiativet till en kunskapsfestival där alla som vill får delta. Samma sak gäller lärarna, oavsett ämne. Elevernas uppgift är att skapa något som kan bidra till en gemensam utställning i slutet av vårterminen.
– Allt eleverna gör i skolan är kopplat till kunskapsfestivalen. I tekniken arbetar vi i projektform medan andra lärare samlar ihop elevernas arbeten och presenterar vad de gjort under året, säger han och fortsätter:
– Elever upplever ofta skolarbetet som något ”anonymt”, men nu kommer deras ansträngning att synas samtidigt som de får möjlighet att verkligen reflektera över sina arbeten.
”Elevernas alster blir ett kvitto”
Samad Kohigoltapeh upplever att festivalen har stärkt teknikämnets status på skolan. Nu senast var utställningen fylld med allt ifrån självkörande bilar och en fungerande raket till kläder och dikter. Och inte minst: dryck och snittar tillagade av elever, som kunde avnjutas med livemusik.
Sedan berättar han om ett framgångsrikt exempel i teknikundervisningen, där en tjej i nian bestämt sa att hon inte gillade teknik. Hon ville arbeta som stylist, gärna med lösnaglar.
– Vi kom överens om att hon skulle sätta sig in i hur man startar en nagelsalong, vilket väcker många frågor som går att koppla till teknikämnet: Logistik, transport och miljöfrågor. Ska man importera naglarna från Kina? Kanske måste naglarna slipas om … vad kräver det för teknik? Och hur ska det hela marknadsföras?
En central del i kunskapsfestivalen är att föräldrar är välkomna.
– Elevernas alster blir som ett kvitto på vad de gör i skolan. Och så är det ett perfekt forum för föräldrar att träffa lärare och rektor, säger han.
Samads tips för en kunskapsfestival
- Förankra projektet med rektor så att filosofin bakom arbetet blir tydligt och att det ges tid för planering och själva festivaldagen.
- Börja i liten skala, kanske i ett eller två ämnen. Sedan växer projektet av sig själv.
- Inkludera och ta hjälp av eleverna i planeringen. När andra ser att det är eleverna som styr så blir de mer nyfikna.
- Tänk fest! Det är den stämningen man vill åstadkomma.
- Bidragen behöver inte vara ”stora” och bearbetade under lång tid. Det kan vara allt ifrån en dikt till ett större projekt i tekniken.
LÄS ÄVEN
Debatt: Teknik – ett viktigt men bortprioriterat ämne
Efter problemen – nu vänder det för tekniken