Så eldar han på elevernas intresse för kemi
”Eleverna tycker att det är coolt när jag sprejar med olika flaskor samtidigt, så att färgerna blandas”, säger Christian Killiner.
Lektionstipset
När kemin känns svår eldar gymnasieläraren Christian Killiner på elevernas intresse med färgsprakande lågor. Att bjuda på en wow-upplevelse är viktigt.
– Eleverna ska veta att de missar något häftigt om de skolkar, säger han.
Att kemi är ett tungt ämne är en utbredd uppfattning bland eleverna på NTI Gymnasiets teknikprogram, berättar Christian Killiner, lärare i kemi och fysik.
När undervisningen kommer in på kemiska beräkningar och bindningar är det många som kör fast.
– Att man inte kan se molekyler och atomer gör att ämnet upplevs som abstrakt. Dessutom är eleverna på teknikprogrammet ofta mer intresserade av andra ämnen, säger Christian Killiner.
Christian Killiner
Namn: Christian Killiner.
Ålder: 44 år.
Bor: I Uppsala.
Gör: Lärare i kemi och
fysik på NTI Gymnasiet
i Stockholm.
Fritid: Engagerad i frivilligorganisationen Refugees support Uppsala som hjälper ukrainare.
Det uppskattar jag med läraryrket: ”Den sociala biten och relationen till eleverna.”
Så sprider jag kunskap: ”Jag har inga kemikollegor på min skola så jag delar med mig av mina erfarenheter till andra lärare i sociala medier, bland annat i Facebookgrupperna ’Kemiundervisning’ och ’Kemilärarna’, och på min hemsida killiner.net.”
Inspirerades av 80-talshjälte på tv
Hans eget intresse för kemi väcktes på 1980-talet när han som barn tittade på tv-programmet MacGyver. Imponerad av seriens hjälte, som tillverkade bomber av tuggummi och tårgas av läsk, började han labba på pojkrummet.
Dragningen till häftiga experiment känner han än i dag och det är något han försöker dra nytta av i klassrummet. Att bara ha långdragna genomgångar fungerar inte om man vill fånga elevernas uppmärksamhet, menar han.
– Vi måste givetvis ha teori också, men jag försöker alltid ha en demonstration per lektion så att eleverna får med sig något kul också, säger Christian Killiner.
Ett uppskattat moment, som han brukar återkomma till, bjuder på en färgsprakande eldshow men åskådliggör också tydligt vad som händer när atomer hoppar i ett så kallat exciterat tillstånd.
Syftet med demonstrationen är att visa att energi får atomens elektroner att byta skal och att de avger ett ljus när de faller tillbaka igen.
– Färgen på ljuset gör att man kan identifiera vilket ämne det rör sig om, eftersom olika metaller skapar olika färger. Jag brukar förklara att det är så fyrverkerier fungerar, eftersom det är något eleverna känner igen från vardagen.
Efter en teorigenomgång är det dags att skjuta bort demonstrationsbordet från eleverna, tända en eldslåga och ta fram ett gäng sprejflaskor med olika metallösningar, till exempel natrium- eller litiumklorid.
När Christian Killiner sedan sprejar vätskor på elden skiftar lågan mycket riktigt färg, beroende på vilken flaska som används.
Från MacGuyver till Walter White
Är man en erfaren kemilärare, med välutvecklade säkerhetsrutiner, går det att göra en mer vågad variant, som ger elden en explosiv skjuts, genom att lösa metallsalterna i en alkohol i stället för vatten, berättar han.
– Eftersom alkohol också brinner så blir det mycket mer effektfullt när man sprejar med det. Eleverna brukar be mig att göra det flera gånger om.
Efter demonstrationen får eleverna själva redogöra för vad som just har hänt och varför.
Precis som MacGyver en gång i tiden väckte Christian Killiners kemiintresse har han märkt att momentet har fått extra stjärnglans sedan karaktären Walter White, en kemilärare i tv-serien ”Breaking bad”, visat samma demonstration i sitt fiktiva klassrum.
– Det tycker en del är kul så klart. För mig är det viktigt att ge eleverna wow-upplevelser för att kemin, som kan kännas svår, också ska bli rolig.
Christians fem tips
- Inled lektionen med en teoretisk genomgång.
- Lös metallsalter i vatten eller i en alkohol. Varje kemilärare bör göra en riskbedömning utifrån sin kunskap
och elevunderlaget. Häll lösningarna
i sprejflaskor. - Ha eleverna på avstånd när du sprejar på lågan. Bär labbrock och skyddsglasögon. Släck lamporna för en högre wow-faktor.
- Ha fuktade dukar eller vatten nära till hands om lågor skulle slå upp på bordet. Sörj för god ventilation eller använd ett dragskåp för ännu högre säkerhet. Kasta rester i metallslasken.
- Repetera teorin. Låt eleverna förklara vad som hänt under demonstrationen.
LÄS ÄVEN
Debatt: Skolverkets omskrivna betygskriterier sänker nivån i kemin