Intensivmatte lyfter elever som har det svårt

Mattemissionären Ulrica Dahlberg, lärare på Lerums gymnasium, menar att relationen till eleverna är nyckeln till framgång. Så ibland pausar hon undervisningen för att i stället ha en fruktstund ihop. Foto: Emelie Asplund
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm

”Jag vill förmedla att jag inte är där för att jävlas, att jag finns här för att du ska lyckas.” Så ser Ulrica Dahlberg på sin roll som gymnasielärare i intensivmatematik. Hon menar att relationen till eleverna är nyckeln till framgång – inte vilken metod man väljer.

En av de kurser i intensivmatematik som Ulrica Dahlberg höll i blev så framgångsrik att även andra elever – som inte var i behov av extra stöd – knackade på dörren och frågade om de också fick vara med. Den här kursen innebar att eleverna började en kvart före lektionen för att gå igenom de grunder som behövdes inför kommande lektion.

– Eleverna hängde med på ett helt annat sätt och hela klassen lyfte eftersom även andra elever kan påverkas av att vissa inte förstår, säger Ulrica Dahlberg och berättar att de kallar konceptet för ”steget före-undervisning”.

Ulrica Dahlberg arbetar halvtid som lärare på Lerums gymnasium och andra hälften som pedagogisk utvecklare på Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM).

Ulrica Dahlberg

Ålder: 48 år.
Yrke: Lärare i matematik och fysik på Lerums gymnasium och pedagogisk utvecklare på NCM.
Bor: Lerum.
Aktuell: Har tillsammans med en kollega skrivit ett kapitel om ”steget före-undervisning” i den nya boken ”Intensivundervisning i matematik”.
Övrigt: Utvecklar laborativt material för gymnasiet i NCM:s matematik­verkstad.
Det bästa med att vara lärare: ”Jag älskar relationerna till eleverna och de stunder när de får en aha-upplevelse.”

– Det viktigaste av allt är att skapa trygghet och en god relation till eleverna. Men också att få det att framgå att alla kan lära sig matematik, även om man inte planerar att avancera på högre nivå. Vilken metod man väljer spelar mindre roll.

Att arbeta med elever som känner motstånd inför matematik kan vara en tuff uppgift.

– När någon är riktigt avståndstagande så ser jag det som en morot. Då har jag en mission att vinna den eleven och få den att våga prata.

Sedan berättar hon om en kille (inte killen på bilden, reds anm) som hade haft 13 olika lärare i matematik under sin skolgång på grundskolan, vilket inte hade gjort det enklare för den här eleven.

– Men efter mycket laborativt arbete och en fruktstund på golvet utropade han lyckligt att han hade löst sin första ekvation!

Ulricas 5 tips

  1. Lägg ner mycket energi på att få eleverna att känna sig trygga, exempelvis genom frukt­stunder. Vilka undervisningsmetoder man väljer spelar mindre roll.
  2. Hitta elevernas goda sidor i matematik och börja med att utgå från dem. 
  3. Om du börjar känna att arbetet känns motigt: försök att se det som en utmaning att lyckas nå fram och glöm inte de gånger du har gjort det.
  4. Ett alternativ till ”steget före-undervisning” som Ulrica Dahlberg har arbetet med är att låta eleverna vara med på ordinarie matematiklektioner och sedan ge dem en halvtimmes extralektion.
  5. Försök hitta en kurs eller läsa didaktisk litteratur om du känner dig osäker på hur man lär ut matematiska grunder. Eller fundera över vad du själv tyckte var svårt.

LÄS ÄVEN

NO-lärare plockar ner forskare på jorden

Derivata om pandemin splittrar mattelärare

Mattens problem har mer än en lösning

Framgångsrik modell gör matten tydlig

Problemlösning som engagerar precis alla