Tre mattelärare om sin utbildning

Fatime Gültürk, Katarina Lilja och Mikael Zackrisson.

Vilka kunskaper har du haft störst nytta av och vilka frågor borde lärarutbildningen ha fokuserat mer på? Vi bad tre lärare i matematik och naturvetenskapliga ämnen att svara.

Fatime Gültürk

Fatime Gültürk, lärare i matematik, NO och teknik i årskurs 7–9 på Väröbackaskolan i Varberg.

Hur väl förberedde lärarutbildningen dig för yrket?

– Lärarutbildningen förberedde mig väl genom att erbjuda en gedigen grund i pedagogisk teori och didaktik. Särskilt uppskattade jag kurserna i klassrums­ledning och formativ bedömning, som gav mig viktiga verktyg för att hantera vardagen i klassrummet.

Vilka ämnesspecifika moment i lärarutbildningen har du haft störst nytta av?

– Jag har haft störst nytta av de konkreta och praktiska verktyg som utbildningen gav för att anpassa undervisningen till olika elevers behov och för att göra matematik tillgänglig för alla. De kurser som fokuserade på användningen av konkreta material har varit ovärderliga när jag undervisar yngre elever.

Vilken ämnesspecifik fråga önskar du att lärarutbildningen skulle ha fokuserat mer på?

– Jag önskar att utbildningen hade fokuserat mer på undervisning av elever med matematiska inlärningssvårigheter. Jag har märkt att många elever kämpar med dyskalkyli eller andra inlärnings­svårigheter, och jag skulle ha behövt fler specifika verktyg och strategier för att stödja de eleverna effektivt.

Mikael Zackrisson

Mikael Zackrisson, lärare i teknik och matematik på Kärrtorps gymnasium i Stockholm.

Hur väl förberedde lärarutbildningen dig för yrket?

– Jag gick lärarutbildningen, KPU, samtidigt som jag jobbade. Det var stressigt men en väldigt bra kombination. Jag fick teorin och begrepp som jag direkt kunde använda i praktiken. Det var rätt stökigt i min mentorsklass, så jag minns särskilt att jag fick pröva mina nyvunna kunskaper kring värdegrund direkt.

Vilka ämnesspecifika moment i lärarutbildningen har du haft störst nytta av?

– Vi hade flera delkurser i teknikdidaktik som jag tycker var väldigt givande. Den undervisande läraren arbetade själv som tekniklärare och delade med sig av både teori och bas i ämnet, men även konkreta tips på planeringar och aktiviteter som var lärorika och inspirerande.

Vilken ämnesspecifik fråga önskar du att lärarutbildningen skulle ha fokuserat mer på?

– Bedömning för betyget E. En stor utmaning har varit att arbeta med de elever som inte nått kunskapskraven för godkänt. Jag hade även velat lära mig mer om hur man arbetar språkstödjande med elever, vars språkliga förmågor riskerar att hindra dem att nå målen även i matematik och tekniska ämnen.

Katarina Lilja

Katarina Lilja, lärare i matematik på Praktiska gymnasiet i Uppsala.

Hur väl förberedde lärarutbildningen dig för yrket?

– Jag var väl förberedd med tillräckligt djup inom ämnet. En bra praktikplats och handledare förberedde mig också för lärarrollen. Däremot gav universitetets pedagogiska kurser inte så mycket som jag önskat. Jag kunde alldeles för lite om NPF och andra svårigheter hos elever, som är en stor del av yrket.

Vilka ämnesspecifika moment i lärarutbildningen har du haft störst nytta av?

– Grundläggande aritmetik och problemlösning. Jag är även glad att ha fått ett tillräckligt djup inom mate­matiken. Det gör att jag kan förklara för eleverna på ett bra sätt. Utbildningen i matematikens historia har också berikat min undervisning med bakgrund till olika begrepp och viktiga personer.

Vilken ämnesspecifik fråga önskar du att lärarutbildningen skulle ha fokuserat mer på?

– Jag hade verkligen önskat att få metodik i mina ämnen och något att utgå från. Hur kan man göra när olika moment ska introduceras, vilka svårigheter är vanliga och hur kan jag i min undervisning göra för att komma till rätta med svårigheter och missuppfattningar.

LÄS ÄVEN

Tre lärare om naturämnenas särart

Tre mattelärare om när alla vill ha hjälp samtidigt

Tre lärare om hur de stämmer av elevernas kunskapsnivå

Tre lärare om hur de får igång diskussioner på matten