Lärarstudenter är allt sämre i matematik
Drygt två tredjedelar av klasslärarstudenterna klarar inte ett enkelt mattetestet på första försöket, visar Aida Ohtonens avhandling.
Forskning Blivande klasslärare presterar allt sämre i matematik, visar en magisteravhandling vid Åbo akademi i Finland. Aida Ohtonen, forskare och lärarutbildare, har granskat hur lärarstudenterna under de senaste 30 åren klarat ett enkelt matematiktest.
1. Matteresultat sjunker bland lärarstudenter
Resultaten sjunker i det matematiktest som studenterna på klasslärarutbildningen vid Åbo akademi gör i början av sina studier. Aida Ohtonen, forskare och lärarutbildare, har jämfört prestationerna under de senaste 30 åren och ser en tydlig trend. I medel klarade 51 procent mattetestet på första försöket mellan åren 1997 och 2014. Perioden efter 2014 är motsvarande andel 29 procent. Av de som inte får godkänt är ökningen särskiltstor bland de som bara får 10–14 poäng (för godkänt krävs 20 av 30 poäng).
2. Motivationen att klara testet minskar
En förklaring till de försämrade resultaten som Aida Ohtonen lyfter fram är att de mattekunskaper studenterna har med sig till klasslärarutbildningen inte är lika goda som tidigare. En annan kan vara att de som inte nådde ett godkänt resultat på provet tidigare var tvungna att göra om det en eller flera gånger. Den regeln är nu borttagen, vilket kan leda till att en del av studenterna inte längre är lika motiverade att nå höga poäng. Försämringen kan också vara en följd av att högpresterande studenter söker sig till andra utbildningar.
3. Minskade resurser till skolan
De försämrade matteresultaten bland blivande klasslärare sker parallellt med att elevernas Pisaresultat sjunker. Hur de två förändringarna samverkar kan Aida Ohtonen inte säga något säkert om utifrån sin forskning. Men svaret på vad som behöver göras för att vända den negativa trenden menar hon i hög grad är beroende av att samhället stoppar utvecklingen med stramare utbildningsbudgetar, större klasser och mer heterogena grupper. Klasslärarutbildningen kan också behöva stärkas med fler kurser i matematikdidaktik.
4. Projekt sprider lärarstudenternas studier
Aida Ohtonens studie har också fått en populärvetenskaplig version tack vare projektet PopMag, som lärarutbildningen vid Åbo akademi driver sedan 2019 för att hjälpa studenterna att nå ut med ny kunskap. Med utgångspunkt i avhandlingen gör studenterna videopitchar och didaktiskt material som bland annat verksamma lärare i grund- och gymnasieskolor kan ta del av. Projektet har fortsatt finansiering under läsåret 2024–2025.
LÄS ÄVEN
Matematiska begreppen som ställer till det för eleverna
Bråk i matematiken ställer till det för blivande lärare