Elever med erfarna mattelärare presterar bättre
Forskning Elever i årskurs 8 som har skickliga matematiklärare med lång erfarenhet presterar bättre i ämnet. Det visar Anna Toropova i en ny doktorsavhandling. Här sammanfattas några av avhandlingens resultat.
Avhandlingen, som lagts framvid institutionen för pedagogik och specialpedagogik på Göteborgs universitet, baseras på data från Timss, en internationell studie som undersöker kunskaper i matematik och naturvetenskap hos elever i årskurs 4 och årskurs 8. Från samma källa har hon använt data för att undersöka hur väl matematiklärare trivs på jobbet.
– Avhandlingen visar bland annat att det är viktigt att eleverna är skötsamma för att lärarna ska trivas. God kollegial gemenskap och en rimlig arbetsbelastning är andra viktiga faktorer för att stanna i yrket, säger Anna Toropova.
Eleverna viktigast
Och trägen vinner. Efter 19 år i yrket har matematiklärarna en så gedigen utbildningserfarenhet att elevernas studieresultat generellt sätt är goda.
– Det är en utmaning att få lärare att stanna i yrket, men av största vikt för eleverna, säger Anna Toropova.
Avhandlingen
Avhandlingen heter ”Teachers meeting the challenges of the Swedish school system. Agents within boundaries”.