Forskaren: Drama ger liv åt kemin

”Under arbetet med avhandlingen har min syn på kemiämnet förändrats”, säger forskaren Kerstin Danckwardt-Lillieström.

För eleverna blir det lättare att ta till sig kemi om läraren även använder drama i undervisningen, visar en ny avhandling.
– Drama är ett sätt att variera kemi­under­visningen, precis som en ny laboration, säger forskaren Kerstin Danckwardt-Lillieström.

Drama underlättar förståelsen
Kerstin Danckwardt-Lillieström använder själv ofta drama i kemiundervisningen för att få sina elever intresserade av ämnet. I sin avhandling, som hon i december la fram vid Stockholms universitet, undersöker hon om det går att utveckla undervisningen på gymnasiet med hjälp av drama.

– Kemiämnet ställer höga krav på lärare att utforma en undervisning som både kan förklara abstrakta begrepp och koppla begreppen till praktiska tillämpningar i  verkligheten. Då kan drama göra det lättare för eleverna att förstå, säger hon.

Elever blir mer aktiva
En slutsats är att drama öppnar för nya sätt att delta och engagera sig, som är betydelsefullt för elevernas lärande. I ett komplext ämne som kemi där abstrakta begrepp är vanliga har undervisningen mycket att vinna på en öppenhet för nya metoder.

– Genom att gestalta kemiska begrepp och processer kunde eleverna utveckla en djupare förståelse för ämnet. En del elever som tidigare varit tillbakadragna visade ett mycket större engagemang under dramaaktiviteterna, säger Kerstin Danckwardt-Lillieström.

Planering avgörande för lärandet
Lärarens planering och vägledning är avgörande för att eleverna verkligen ska ta till sig kemikunskaperna genom drama. Men är det rimligt att kemilärare, ovanpå allt annat de måste kunna, även ska vara inspirerande dramalärare?

– Att undersöka abstrakta begrepp med hjälp av drama anser jag inte kräver mer planering än den ordinarie undervisningen. Men det är klart att man som lärare behöver en viss didaktisk insikt, som man gör inför alla nya metoder.

Har fått en bredare syn på kemiämnet
Kerstin Danckwardt-Lillieström har arbetat drygt 25 år som gymnasielärare i kemi, biologi och naturvetenskap.

– Under arbetet med avhandlingen har min syn på kemiämnet förändrats. Tidigare betonade jag den disciplinära delen av kemi, nu förstår jag vikten av att även inkludera de samhälleliga perspektiven i undervisningen, säger hon.

Forskaren: Kerstin Danckwardt-Lillieströms avhandling heter ”Bringing Chemistry to Life. Exploring how drama can support student's learning in upper secondary chemistry education”.

LÄS ÄVEN

Analogier gör kemin tydligare

Så eldar han på elevernas intresse för kemi

Debatt: Skolverkets omskrivna betygskriterier sänker nivån i kemin

Här är fyra lärarna som vinner prestigefyllda priset

Därför krävs tydligare kursplaner i matte och NO-ämnena