Nya siffror: Flickornas betyg rasar i matte

Bodil Lövgren, ordförande i Sveriges matematiklärarförening, kommenterar de nya dystra siffrorna.

Flickornas betyg rasar i matematik. För första gången på tio år har flickorna lägre genomsnittlig betygspoäng än pojkarna, visar nya siffror från Skolverket.
– Erbjud en mer varierad undervisning, säger Bodil Lövgren, ny ordförande i Sveriges matematiklärarförening.

För fyra år sedan var tjejernas genomsnittliga betygspoäng i matte 12,8. I våras var den 12,0. Det framgår av den betygsstatistik för våren som Skolverket nyligen presenterade.

Siffrorna visar också att andelen flickor med F i matte har ökat från 8,3 procent till 11,7 procent på bara tre år.

Bodil Lövgren, ny ordförande i Sveriges matematiklärarförening, är fundersam över utvecklingen.

– Historiskt sett har tjejerna haft högre betyg än killarna, säger hon.

Krävs tidiga åtgärder

För att förstå varför flickorna tappar i matte krävs mer forskning, understryker Bodil Lövgren.

– Vi behöver göra djupanalyser av vilka undervisningsutmaningar vi har idag. Här kan vi synliggöra olika elevgruppers behov av stöd och stimulans och sätta in tidiga åtgärder som till exempel intensivundervisning, förundervisning, språkstöd, specialpedagogiskt stöd och utmanande undervisning.

Samtidigt framhåller Bodil Lövgren att de åtgärder som måste till för att stärka flickors attityder och prestationer i matematik ofta är desamma som behövs för att stärka pojkarna.

– Det är viktigt att fånga upp elevers intressen kopplade till matematik och ge dem möjlighet att fördjupa sig inom området. Vi behöver till exempel öka antalet matematiska samtal i klassrummet och erbjuda eleverna en varierad undervisning.

Matematik är ett ämne där det tidigt är möjligt för alla elever att lyckas utifrån sina förutsättningar, framhåller Bodil Lövgren.

– Vuxenvärlden behöver finnas runt eleverna och uppmuntra dem att våga ta sig an utmaningar, bygga upp ett starkt självförtroende och en positiv matematisk identitet, säger hon.

15 600 matteelever underkänns

Skolverkets betygsstatistik visar att andelen elever totalt som fick betyget F eller streck i matematik har ökat med 1,9 procentenheter till 12,8 procent jämfört med i fjol. Det innebär att mer än 15 600 niondeklassare lämnade grundskolan i våras utan godkänt mattebetyg.

Statistiken visar också att elevernas familjebakgrund fortsatt är starkt kopplad till skolresultat. Drygt 91 procent av elever med högutbildade föräldrar är behöriga till gymnasiet, jämfört med 73 procent av elever med som högst gymnasieutbildade föräldrar. Skillnaden mellan grupperna är den största som uppmätts den senaste tioårsperioden.

Källa: Skolverket

LÄS ÄVEN

Nästan 16 000 elever misslyckades med matten

Så avdramatiserar Matilda matten

Svalt intresse för stor satsning på matte, NO och teknik

Så kan man stärka elevernas matematiska självförtroende

Mer tid höjer inte resultaten i matematik