Ny satsning rustar elever för gymnasiematten

Birgitta Rönnqvist och Joel Hammarström, matematiklärare på Härnösands gymnasium, ligger bakom satsningen som anordnades för första gången i somras.

Under sommarlovet har 25 elever förberett debuten på Härnösands gymnasium genom att delta i en intensivundervisning i matematik.
– På det här sättet identifierar vi elever med mattesvårigheter redan före skolstart, säger matematikläraren Joel Hammarström.

Steget från grundskolans matematik till undervisningen på Härnösands gymnasium blir lättare för de niondeklassare som i slutet av vårterminen nappade på erbjudandet om åtta dagars preparandkurs.

– Tack vare en bra dialog med högstadielärarna vet vi att en del av eleverna har haft det tufft med matten på högstadiet och kommer behöva all hjälp de kan få även under ettan i gymnasiet. Andra elever, till exempel de som ska gå naturvetenskapsprogrammet, är väl förberedda och har kommit hit till preparandkursen mer av eget intresse, säger matematik- och försteläraren Joel Hammarström, som leder kursen tillsammans med sin kollega Birgitta Rönnqvist.

Återkommande problem

Till skillnad mot en traditionell lovskola på sommaren är alla deltagarna i det här fallet redan behöriga till gymnasiet.

– Hit får de komma utan att ha ett misslyckande med sig i bakfickan. Här har de allt att vinna snarare än att behöva ha kniven mot strupen, säger Joel Hammarström.

De 25 elever som slöt upp när intensivundervisningen startade förra veckan är alla redan behöriga i matematik. Fram till terminsstarten nu på torsdag jobbar de fyra timmar om dagen.

– Det är en sak att anmäla sig i juni, en annan att dyka upp i augusti när det fortfarande är sommarlov. Men bara fyra av de anmälda eleverna uteblev.

Att Härnösands gymnasium ordnade kursen för första gången beror på skolans erfarenhet av att många elever inte klarar matematik 1.

– Vi vet från förkunskapsdiagnoser att problemet är återkommande varje år. I stället för att vänta tills misslyckandet är ett faktum vänder vi på spelbrädet och förebygger så fort vi bara kan. På det här sättet identifierar vi elever med mattesvårigheter redan före skolstart och ger dem intensivundervisning, säger Joel Hammarström.

”Häftig dynamik”

Utöver samtalen med mattelärarna på de högstadieskolor som eleverna lämnade i början av juni har de två förstelärarna även diskuterat kursupplägget med sina skolchefer. Lektionerna före lunchpausen ägnas åt grundläggande kunskaper och förståelse av matematiska begrepp. Efter lunch står praktisk matematik på schemat.

– För att illustrera procent och andelar använder vi målarfärg och målar upp area. Vi har skapat en affär där vi räknar jämförpris och vi rullar spelkulor olika sträckor och räknar ut vad de har för medelhastighet.

Har du några tankar om hur preparandkursen kan utvecklas ytterligare till nästa år?

– Jag tror vi kan nå ut till ännu fler eleverna om vi informerar niorna tidigare under vårterminen. Studieteknik är ett område man kan ägna mer tid åt – hur antecknar man, hur använder man facit och hur kan man ta hjälp av digitala resurser?

De två kollegorna har också funderat över om det skulle vara bra att gruppera in eleverna i olika nivåer.

– Men samtidigt blir det en häftig dynamik när elever på olika nivåer möts och alla vill framåt, säger Joel Hammarström.

LÄS ÄVEN

Inger stärker eleverna och höjer matteresultaten

Persson: Varför kan eleverna ingen matte när de kommer till oss?

Matematiska begreppen som ställer till det för eleverna

Dahl: Varför har vi så mycket matte i skolan?

Forskaren: Lärarleg påverkar mer i matte än i svenska

Metoden som fick Ewa att lägga om sin matteundervisning