ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Ämnesläraren |  Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – svenska, SO, språk
  • Ämnesläraren – matematik, NO, teknik
  • Ämnesläraren – praktisk-estetiska
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Ämnesläraren (matematik, NO, teknik mm)
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Hampus  Jarnlo
    Hampus Jarnlo

    Editionschef

    073-589 64 86
  • Porträtt av Elina Lundberg
    Elina Lundberg

    Reporter

    070-633 90 35
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Johanna Steen
    Johanna Steen

    Formgivare

    070-581 00 25
  • Porträtt av Hampus  Hagman
    Hampus Hagman

    Digital chef

    070-849 59 57
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Ny studie: Matteångest kan leda till sämre lärande

Forskning Forskaren: Blir svårare att använda sitt arbetsminne effektivt.

Så fördjupar bilder lärandet i teknik

Forskning Forskaren: Gradvis breddar eleverna sin förståelse för teknik.

Forskaren: Naturelever är duktiga på att använda AI

Forskning ”Det är anmärkningsvärt.”

Utspridd repetition ger tydliga resultat i matten

Pedagogiska tips Matteläraren: ”Det är extremt effektivt.”

Bedömningshetsen

Bedömningshetsen knäcker både lärare och elever

Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”

Så stympar betygsfokuset undervisningen

Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”

Omprov äter upp lärarnas tid: ”Tar aldrig slut”

Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”

Betygsutredaren: Formativ bedömning har lett lärarna fel

Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”

Så avdramatiserar Malin bedömningen

Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”

Få Ämneslärarens nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg

Välkommen
Ett fel uppstod vid anmälan till nyhetsbrevet.

Ta del av vår integritetspolicy

Det skenande elevinflytandet

Lärare larmar: Elevers inflytande har gått överstyr

Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.

Professorn: Elevers makt skapar obehag för lärare

Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”

Läraren: Elevers tyckande väger absurt tungt

Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”

Experten: Därför ska läraren bestämma i klassrummet

Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”

Skolministern om elevinflytandet: ”Vuxenpåhitt”

Fokus Lotta Edholm (L): ”Eleverna ska inte ha något inflytande över undervisningen.”

Tre NO-lärare om uteundervisning

Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.

Persson: Nationella proven i matte omgärdas av många problem

Krönika Matteläraren: Varför kan de inte delas upp på flera dagar?

Sana bjuder in hela familjen till läxhjälpen

Reportage Matteläraren om satsningen: ”Den bästa idé jag kommit på.”

”Svag teoretisk begåvning är inget övergående fenomen”

Debatt Matematikprofessorn: ”Vad ska de göra? Ta sig i kragen?”

Tekniklärarna tar brobyggandet till en ny nivå

Matematik no teknik ”Eleverna visade ett ökat intresse för teknikämnet.”

Prisad lärare förstärker elevernas intresse för fysik

Lektionstipset ”När de får se, höra och göra själva så får jag med mig många.”

Ny rapport: Processen som lyfter teknikämnet

Forskning Forskaren: ”Resultatet ger en inblick i vad som fungerar bra.”

Persson: Vi lärare är experter – låt oss visa det

Krönika Matteläraren: Bakom de svarta rubrikerna finns det lärare som saknar förutsättningar.

Debatt: Vi tränar elever att härma – inte att tänka

Debatt ”Matematiken reduceras till mekaniska upprepningar.”

Matteproblemen som gör eleverna mer självgående

Forskning Forskaren: Elever tar sig an uppgifter som de inte vet direkt hur de ska lösa.

Geometrin blir mer begriplig med VR

Reportage Matteläraren: Jag upplevde att det gick lättare för eleverna.

Allt fler som får F i sexan klarar inte högstadiet

Betyg 6 av 10 lyckas inte höja sitt F i matematik.

Tre lärare om bästa labbarna

Undervisning ”Det är med de små laborationerna som vi fångar eleverna.”

Biologilärarna djupdyker i ”den tysta pandemin”

Pedagogiska tips Så guidar de sina elever till kloka antibiotikabeslut.

Forskaren: Drama ger liv åt kemin

Forskning ”Eleverna utvecklar en djupare förståelse för ämnet.”

Debatt: Behovsgrupper lyfter matematiken

Debatt Matteläraren: Modellen ger eleverna en bättre självbild och får dem att växa.

Debatt: Det är inte min uppgift att tänka åt eleverna

Debatt Matteläraren: Många av mina elever förväntar sig att jag ska lösa uppgifterna åt dem.

Varningen: Snävt perspektiv i debatten kan stympa matten

Matematik no teknik Matteläraren: Man tar fasta på en ytterst begränsad del av kognitionsforskningen.

Debatt: Bör vi återinföra allmän och särskild matte?

Debatt Matteläraren: Galet stor andel vill se någon form av grupperingar.

Därför faller kollegialt lärande ofta platt i praktiken

Forskning Ny studie identifierar flera hinder för metoden.

Här är de fyra lärarna som vinner prestigefyllda priset

Lärarpriser Så väcker de elevernas intresse för matematik och naturvetenskap.

Dahl: Enstaka misstag får inte väga för tungt i matten

Krönika Matteläraren: Risken är att vår fascination leder oss lite fel.

Inställningsras – ändå höjs matteresultaten

Matematik Två av tre elever negativt inställda till matematik.

Tre lärare om utvecklande misstag

Undervisning NO-läraren: ”Jag håller på att fasa ut skriftliga prov”.

Intensiv kamp för att göra matten begriplig

Reportage Så får de intensivmatten att fungera i praktiken.

Tekniklärarens flodbord får idéerna att flöda

Teknik ”Elever rycker i dörren för att få komma in till lektionen.”

Tro på sig själv är inte nog i matte

Forskning Forskaren: Vissa elever riskerar att få en orealistisk bild av sin prestation.

Så kan skolor ducka laborationer i fysik och kemi

Matematik no teknik Skolinspektionen: ”Vi kan inte ge en generell bild av hur det ser ut.”

Efter labbkravet: Nu läggs flera fysik- och kemikurser ned

Matematik no teknik ”Svårt att utveckla sin förmåga att arbeta laborativt om man bara får labba en gång per kurs.”

Därför har många elever svårt för proportionalitet

Forskning Forskaren: De klarar inte av att använda proportionalitet i verkliga sammanhang.

”Sveriges elever förtjänar en bättre kursplan i matematik”

Debatt Debattören: Fokusera på praktiska färdigheter och disciplinära grundkunskaper.

Tre mattelärare om sin utbildning

Lärarutbildning ”Jag hade verkligen önskat att få metodik i mina ämnen.”

Persson: Hur gör vi när elever varken kan, vill eller orkar?

Krönika Matteläraren om den nya tidens stora utmaningar.

Därför krävs tydligare kursplaner i matte och NO

Matematik no teknik Professorn: Tydlighet gör det lättare för lärare att jobba självständigt.

Läsning i fokus när NO- och mattekrisen diskuterades

Matematik no teknik ”Vi kan inte vara ett land som inte läser.”

Spetsskola får mattetalangerna att frodas

Reportage ”Skolsystemet är inriktat på medelelever och inte så bra som det skulle kunna vara för högpresterande elever.”

Så eldar han på elevernas intresse för kemi

Lektionstipset Gymnasieläraren om varför eleverna behöver en wow-upplevelse.

Lärarstudenter är allt sämre i matematik

Forskning Drygt två tredjedelar klarar inte ett enkelt mattetest.

Därför är ämnesspråket i fysik så viktigt

Forskning Forskaren: Kopplingen mellan ämnesinnehåll och språk måste vara tydlig.

Legotävling stärker elevernas intresse för teknik

Matematik no teknik Teknikläraren: Givande för eleverna att försöka komma på nya tekniska lösningar.

Så klarar elever fysikuppgifter – utan att förstå ämnet

Forskning Fysikläraren: Vi fastnar ofta i själva proceduren och lägger inte så mycket kraft på förståelsen.

Allt fler godkänns på NP i matematik 1

Nationella prov Skolverket har inget definitivt svar på vad det beror på.

Bristerna i klassrummen som ställer till det för mattelärare

Forskning Forskaren: Är det bullrigt och trångt får eleverna sitta tysta och räkna i matteboken.

Självförtroendet som gör matteelever mer aktiva

Forskning Forskaren: Flickorna har oftast en större rädsla att säga fel.

Nya siffror: Andelen F ökar i alla NO-ämnen

Betyg Sämsta noteringen någonsin i både fysik och kemi.

Lennart, 83, har skrivit 300 matte- och fysikböcker

Läromedel Har inga planer på att sluta: ”Måste uppdatera innehållet.”

Nya siffror: Flickornas betyg rasar i matte

Betyg Skolverket: Andelen F ökar kraftigt.

Så tar Maria tekniken till högre höjder

Reportage Teknikläraren som utvecklar undervisningen i takt med samtiden.

Tre lärare om naturämnenas särart

Undervisning Därför valde vi att bli lärare i våra ämnen.

Matematik- och psykologiläraren Matilda Nylén fotograferad i korridoren på en skola i Stockholm.

Så avdramatiserar Matilda matten

Lektionstipset Matematikläraren drar nytta av sina psykologikunskaper.

Senaste nytt

  1. Forskning

    Ny studie: Matteångest kan leda till sämre lärande

  2. Forskning

    Så fördjupar bilder lärandet i teknik

  3. Forskning

    Forskaren: Naturelever är duktiga på att använda AI

  4. Pedagogiska tips

    Utspridd repetition ger tydliga resultat i matten

  5. Undervisning

    Tre NO-lärare om uteundervisning

  6. Krönika

    Persson: Nationella proven i matte omgärdas av många problem

  7. Reportage

    Sana bjuder in hela familjen till läxhjälpen

  8. Debatt

    ”Svag teoretisk begåvning är inget övergående fenomen”

  9. Matematik no teknik

    Tekniklärarna tar brobyggandet till en ny nivå

  10. Lektionstipset

    Prisad lärare förstärker elevernas intresse för fysik

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Här får eleverna PT-licens

Ämnesläraren – svenska, SO, språk

Sandström: Vi glömmer bort att elever måste ta eget ansvar

Ämnesläraren – matematik, NO, teknik

Ny studie: Matteångest kan leda till sämre lärande

Ämnesläraren – praktisk-estetiska

DiMaria: Så skyddar du dig från en stor yrkessvaghet

Grundskolläraren

Analysen som fördjupar elevernas lärande

Specialpedagogik

Specialpedagog specialiserad på läsning

Fritidspedagogik

Boktips: Så kan du arbeta med övergångar

Förskolan

Förskollärare sågar statistiken över gruppstorlekar

Folkhögskolan

Silfverskiöld: Att det finns ett nytt gäng i olika åldrar att hänga med när du nördar ned dig i ditt intresse är en bonus. Eller hur?

Vi Vägledare

Därför vill Julia vara syv på deltid

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Ämnesläraren
  • amneslararen@vilarare.se
Ämnesläraren |  Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm X-konto Ämnesläraren |  Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm Facebook-konto Ämnesläraren |  Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm Instagram-konto Ämnesläraren |  Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm RSS flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare