
Lärare larmar: Elevers inflytande har gått överstyr
Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.

Professorn: Elevers makt skapar obehag för lärare
Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”

Läraren: Elevers tyckande väger absurt tungt
Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”

Debatt: Det är inte min uppgift att tänka åt eleverna
Debatt Matteläraren: Många av mina elever förväntar sig att jag ska lösa uppgifterna åt dem.
Varningen: Snävt perspektiv i debatten kan stympa matten
Matematik no teknik Matteläraren: Man tar fasta på en ytterst begränsad del av kognitionsforskningen.


Lärare larmar: Elevers inflytande har gått överstyr
Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.

Professorn: Elevers makt skapar obehag för lärare
Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”

Läraren: Elevers tyckande väger absurt tungt
Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”
Experten: Därför ska läraren bestämma i klassrummet
Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”


Så ger han eleverna lagom mycket makt
Fokus ”Det måste vara tydligt att läraren är ledaren i klassrummet.”
Få Ämneslärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy

Lärarna varnar: Därför nöter vi för lite i skolan
Fokus Stor granskning: ”Vi jobbar tyvärr mycket med att lära inför provet.”

Wyndhamn: Skolan har skadligt stort fokus på analys
Fokus Experten: Lärare har blivit inträngda med ett uppdrag som är omöjligt.

Forskaren: Att lyckas är viktigare drivkraft än lust
Fokus ”Missuppfattning att repetition måste vara tråkig.”
Både kunskapssyn och läromedel måste uppdateras
Fokus Forskarna: Lärare saknar stöd för att arbeta evidensbaserat.


Här får eleverna repetera smart – i alla ämnen
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Debatt: Bör vi återinföra allmän och särskild matte?
Debatt Matteläraren: Galet stor andel vill se någon form av grupperingar.


Därför faller kollegialt lärande ofta platt i praktiken
Forskning Ny studie identifierar flera hinder för metoden.

Här är de fyra lärarna som vinner prestigefyllda priset
Lärarpriser Så väcker de elevernas intresse för matematik och naturvetenskap.
Dahl: Enstaka misstag får inte väga för tungt i matten
Krönika Matteläraren: Risken är att vår fascination leder oss lite fel.

Inställningsras – ändå höjs matteresultaten
Matematik Två av tre elever negativt inställda till matematik.

Tre lärare om utvecklande misstag
Undervisning NO-läraren: ”Jag håller på att fasa ut skriftliga prov”.


Intensiv kamp för att göra matten begriplig
Reportage Så får de intensivmatten att fungera i praktiken.

Tekniklärarens flodbord får idéerna att flöda
Teknik ”Elever rycker i dörren för att få komma in till lektionen.”

Tro på sig själv är inte nog i matte
Forskning Forskaren: Vissa elever riskerar att få en orealistisk bild av sin prestation.
Så kan skolor ducka laborationer i fysik och kemi
Matematik no teknik Skolinspektionen: ”Vi kan inte ge en generell bild av hur det ser ut.”

Efter labbkravet: Nu läggs flera fysik- och kemikurser ned
Matematik no teknik ”Svårt att utveckla sin förmåga att arbeta laborativt om man bara får labba en gång per kurs.”


Därför har många elever svårt för proportionalitet
Forskning Forskaren: De klarar inte av att använda proportionalitet i verkliga sammanhang.

”Sveriges elever förtjänar en bättre kursplan i matematik”
Debatt Debattören: Fokusera på praktiska färdigheter och disciplinära grundkunskaper.

Tre mattelärare om sin utbildning
Lärarutbildning ”Jag hade verkligen önskat att få metodik i mina ämnen.”
Persson: Hur gör vi när elever varken kan, vill eller orkar?
Krönika Matteläraren om den nya tidens stora utmaningar.

Därför krävs tydligare kursplaner i matte och NO
Matematik no teknik Professorn: Tydlighet gör det lättare för lärare att jobba självständigt.

Läsning i fokus när NO- och mattekrisen diskuterades
Matematik no teknik ”Vi kan inte vara ett land som inte läser.”


Spetsskola får mattetalangerna att frodas
Reportage ”Skolsystemet är inriktat på medelelever och inte så bra som det skulle kunna vara för högpresterande elever.”

Så eldar han på elevernas intresse för kemi
Lektionstipset Gymnasieläraren om varför eleverna behöver en wow-upplevelse.

Lärarstudenter är allt sämre i matematik
Forskning Drygt två tredjedelar klarar inte ett enkelt mattetest.
Därför är ämnesspråket i fysik så viktigt
Forskning Forskaren: Kopplingen mellan ämnesinnehåll och språk måste vara tydlig.

Legotävling stärker elevernas intresse för teknik
Matematik no teknik Teknikläraren: Givande för eleverna att försöka komma på nya tekniska lösningar.


Så klarar elever fysikuppgifter – utan att förstå ämnet
Forskning Fysikläraren: Vi fastnar ofta i själva proceduren och lägger inte så mycket kraft på förståelsen.

Allt fler godkänns på NP i matematik 1
Nationella prov Skolverket har inget definitivt svar på vad det beror på.

Bristerna i klassrummen som ställer till det för mattelärare
Forskning Forskaren: Är det bullrigt och trångt får eleverna sitta tysta och räkna i matteboken.
Självförtroendet som gör matteelever mer aktiva
Forskning Forskaren: Flickorna har oftast en större rädsla att säga fel.

Nya siffror: Andelen F ökar i alla NO-ämnen
Betyg Sämsta noteringen någonsin i både fysik och kemi.


Lennart, 83, har skrivit 300 matte- och fysikböcker
Läromedel Har inga planer på att sluta: ”Måste uppdatera innehållet.”

Nya siffror: Flickornas betyg rasar i matte
Betyg Skolverket: Andelen F ökar kraftigt.

Så tar Maria tekniken till högre höjder
Reportage Teknikläraren som utvecklar undervisningen i takt med samtiden.
Tre lärare om naturämnenas särart
Undervisning Därför valde vi att bli lärare i våra ämnen.

Så avdramatiserar Matilda matten
Lektionstipset Matematikläraren drar nytta av sina psykologikunskaper.


Svalt intresse för stor STEM-satsning
Matematik no teknik NO-läraren: Varför tar inte alla chansen?
Dahl: Vi borde tramsa lite mer i skolan
Krönika Matteläraren: Rädslan för att göra fel minskar när stämningen är avslappnad.


Analogier gör kemin tydligare
Pedagogik Gymnasieläraren: Ger en variation i undervisningen som höjer elevernas motivation.

Så kan man stärka elevernas matematiska självförtroende
Matematik no teknik Forskaren: ”Alla kan bli bra på matte.”
Mer tid höjer inte resultaten i matematik
Stoffträngseln Skolverket: Enbart mer undervisningstid hjälper inte.

Mattelärarens hårda kritik mot gymnasiereformen
Gy25 ”Ett haltande system med inbyggda nödlösningar.”


Lärarutbytet som lyfter NO-undervisningen
Matematik no teknik NO-läraren: Viktigt att höja blicken och inte fastna i sin egen lilla värld.

Stora skillnader i hur elever förstår matematisk text
Forskning Forskaren: Krävs en allmän läsförståelse – men också något mer.

Så kan lärare hjälpa yrkeselever att klara matten
Forskning Forskaren: Matematiksvårigheter kan inte enbart lösas med matematikinsatser.
Bråk i matematiken ställer till det för blivande lärare
Forskning Forskaren: De begränsade kunskaperna påverkar elevers prestationer.

Tidiga mattegarantin sätter lärarna i en svår situation
Forskning Forskaren: ”Garantin kan nästan vara ett hinder för stöd”.


NO-undervisningen har fastnat i en tradition
Forskning Forskaren: Lärarna pressas att sträva efter mycket men ytligt ämnesinnehåll.

”Varför vill inte Skolverket ge oss den hjälpen?”
Debatt Kemiläraren: De stryper det viktigaste riktmärket vi har när vi sätter betyg.

Forskare vill stärka djurens rätt i skolan
Forskning ”Djur är ofta närvarande som objekt men sällan som subjekt.”
Ny rapport: Prestationsgapet i matte bara växer
Forskning Professorn: Likvärdigheten är allra lägst i Sverige.

Debatt: Skolverket lämnar oss kemilärare i sticket
Debatt Kemiläraren: Varför vill Skolverket försvåra för oss i tydligheten mot elever?


Sex gymnasielärare om att säga hejdå
Panelen ”Det kan vara lite ledsamt att ta avsked.”
Persson: Sluta tvinga yrkeselever räkna matte de inte behöver
Krönika ”För en skoltrött 16-åring kan det kännas helt främmande.”
