Vi Lärare Debatt
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare? Mejla oss på debatt@vilarare.se Här kan du bidra till debatten om såväl lärarnära professionsfrågor som skolpolitik, och allt däremellan som berör skolan och förskolan. Gör så här: Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto. Oftast duger en selfie tagen i bra ljus. Mejla texten till adressen ovan, och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten. Alla inlägg läses av Vi Lärares debattredaktör, som gör en redaktionell bedömning av vilka inlägg som vi kommer att publicera. Texten får inte tidigare ha varit publicerad i rikstäckande media.
Vi Lärare Debatt
Lärarens varning inför tioårig grundskola
Vi lärare debatt ”Erfarna lärare kan lämna skolan”.
”Satsa på språken – för framtidens skull”
Vi lärare debatt Höj kraven på att studera språk i både grund- och gymnasieskolan, skriver Mia Smith i en debattartikel.
Läraren: Fokusera på kvalitet – inte skolform
Vi lärare debatt Debattören: Så spelar politikerna ut lärarna mot varandra i heta frågan.
Replik: ”Skola och marknad går inte ihop”
Vi lärare debatt ”Ingen tjänar på en schism mellan lärare”.
”Därför bestämmer jag mig för att lämna skolan”
Vi lärare debatt Veckorna inför skolstart fattar läraren Susanne Fahlesson ett drastiskt beslut.
Nedskärningarna gör utsatta barn ännu mer utsatta
Vi lärare debatt Läraren Emilia Friberg själv utsatt: ”Satt sina spår”.
”Efter mitt underkända betyg deltog jag inte längre aktivt”
Vi lärare debatt ”Effekten: Eleven tappar tron på den egna förmågan och ger inte sällan upp”, skriver debattören.
”Sveriges Lärares hand ska upp i luften”
Vi lärare debatt ”Skolsystemet i Sverige blöder pengar åt fel håll. Vi har larmat i över ett år och kommer inte sluta”, skriver Sveriges Lärare Stockholm.
”Bötfäll dem som anställer obehöriga lärare”
Vi lärare debatt Hårdare tag mot behörighetsfusket efterlyses.
”Stoppa det mentala skolket”
Vi lärare debatt ”God, kvalitativ undervisning kan tvinga tonårshjärnan till närvaro”, skriver läraren Sophie Zail.
Replik: Detta hindrar systematiskt kvalitetsarbete
Replik Det är inte lärarnas undervisning som behöver förändras – utan något helt annat
Debatt: 10 argument mot semestertjänst i kulturskola
Vi lärare debatt ”Helsingborg lyfts ofta fram som ett gott exempel, men jag har invändningar.”
Debatt: Musiklärare, för guds skull, sänk betygen!
Vi lärare debatt ”Ämnet blir fullständigt oseriöst.”
”Elevernas dåliga finmotorik beror inte bara på skärmarna”
Vi lärare debatt Slöjdläraren: Vårt larm borde vara en tydlig signal för föräldrarna.
”DU-klassrummet kan få allvarliga konsekvenser”
Replik Forskarna replikerar på kritiken om differentierad undervisning.
Lärarens öppna brev: Elever slösurfar inte på lektionerna
Vi lärare debatt Lektionerna i skolan är nog ungefär den enda tid som många barn och ungdomar tillbringar utan telefonen i handen, skriver läraren Sofia Ebermark.
Debatt: Läsning är mer än bokstäver och ljud
Vi lärare debatt Forskaren: Barn är beroende av sammanhang där de motiveras att läsa och skriva.
Debatt: Jag blir modstulen över hur lite eleverna bryr sig
Vi lärare debatt Svenskläraren: Hur ska jag hitta entusiasmen igen?
”Nu har Susanne Nyström trampat i klaveret igen”
Vi lärare debatt Läraren: Hennes insikt om vad undervisning är, är alltså obefintlig.
”Är det äntligen dags för digitala skolbetyg nu?”
Vi lärare debatt ”Det är dags att Skolverket undanröjer de juridiska hindren omgående”, skriver debattörerna.
”Min 2:a i fysik var ingen fara – men ett F är en fet sänkning”
Vi lärare debatt Högstadieläraren Sofia Ebermark skriver om ”F:ets glupande gap”.
Så här skulle det se ut om piloten vore lärare
Vi lärare debatt Signaturen ”CL, lärare” beskriver pilotens arbete om det skedde under samma förutsättningar som en lärares.
”Problemen är större än en timme hit eller dit, Skolverket”
Vi lärare debatt Peter Dahlgren skriver om Skolverkets planerade förändringar i timplanen.
Debatt: De praktisk-estetiska ämnena borde få mer tid
Vi lärare debatt ”Blev vansinnig när jag läste Susanne Nyströms ledare i Dagens Nyheter.”
Bra att 50 procent höjer F till godkänt betyg i matematik
Vi lärare debatt Rektorn: Skulle vilja påstå att det är ett bra resultat.
Ska skolägare och lobbyister ha makten över skolan?
Vi lärare debatt ”Vi måste inse att den här konflikten mellan intressen på skolmarknaden är verklig”, skriver Marcus Larsson. Foto Severus Tenenbaum och Magnus Lejhall
Debatt: Kartläggningen som stjälper mer än den hjälper
Vi lärare debatt Forskarna: Identifierar betydligt färre elever med läs- och skrivsvårigheter.
Forskaren: Så kan vi skapa ett rättvist lönesamtal för lärare
Vi lärare debatt Här är listan över viktiga kompetenser att lyfta när man bedömer lärarens prestationer.
”Barn behöver kämpaglöd – inte undanflykter”
Vi lärare debatt ”Det är viktigt för elever att lära sig att ha tråkigt – att självdisciplin kommer att belöna sig”, skriver Malin Riise, svensklärare vid Internationella engelska skolan.
”Något är ruttet i skolan – men man får vad man betalar för”
Vi lärare debatt Vi behöver driva månglare ur det långsamt förmultnande skoltemplet med samma kritiska tänkande som vi ska lära ut till våra elever, skriver läraren Fredrik Törnqvist.
Debatt: Vad är egentligen moraliskt rätt i att ”ange”?
Vi lärare debatt ”Vi lärare vill barnens bästa, men vi har inte alltid hela bilden klar för oss”, menar läraren Dan Andersson.
”Därför hamnar förslaget om anmälningsplikt i papperskorgen”
Replik ”Debatten om utökad anmälningsplikt måste inledas med yrkesetiken”, skriver Rickard Öhman.
Debatt: ”Den här skrämseltekniken är farlig”
Vi lärare debatt ”Kalla saker för dess rätta namn. Ingen lärare kommer agera polis, domare eller bödel”, skriver svenskläraren Dan Andersson.
C: Anmälningsplikten är ett svek mot lärare och elever
Vi lärare debatt ”Sveriges lärare har nog aldrig mött så lite respekt från en regering förut”, skriver Centerpartiet i en debattartikel.
”Yrkesetiken går först – lärare ska inte göra smutsjobbet”
Vi lärare debatt ”Regeringen började i fel ände” skriver läraren Rikard Öhman.
Debatt: Läroplanen stympar kemin och fysiken i skolan
Vi lärare debatt ”Eleverna vet inte vad fysik och kemi innebär när de går ut grundskolan.”
Replik: ”Det finns ingen angiven kunskap för att uppnå ett visst betyg”
Vi lärare debatt Johan Kants beskrivning av betygssystemet är felaktig, skriver Gunnar Hyltegren i en replik.
Debatt: Så har en direkt bildningsfientlig skola växt fram
Vi lärare debatt Svenskläraren: ”Byråkratin har gjort intrång på skolans väsen och lärarens allra heligaste.”
”Reglerna med behöriga lärare gäller givetvis även Engelska skolan”
Slutreplik Anledningen till att IES vill att fler ämnen ska omfattas av undantagsreglerna är ekonomiska, skriver skoldebattören Linnea Lindquist.
IES: Vi är stolta över våra internationella lärare
Replik Att våra språklärare inte omfattas av undantaget från kravet på svensk lärarlegitimation är obegripligt, skriver Anna Sörelius Nordenborg, vd för Internationella Engelska Skolan.
Debatt: ”Tillåt utländska lärare utan legitimation att undervisa i språk”
Vi lärare debatt Utöka undantaget i skollagen och främja elevers språkkunskaper, skriver KD:S utbildningspolitiska talesperson.
Debatt: ”Sluta kalla det för mobbning!”
Vi lärare debatt Det handlar om positionering, maktkamp och hackordning, skriver Claes Jenninger.
Debatt: ”Nästa avtalsrörelse måste visa vägen”
Vi lärare debatt Vi måste våga säga nej till avtal som inte levererar det vi behöver, skriver Per Edberg, förskollärare och huvudskyddsombud.
Debatt: ”Håll isär systemen för betygssättning”
Vi lärare debatt ”Det är anmärkningsvärt att Helen Ängmo och Jörgen Tholin inte kan hålla isär två helt olika system för betygsättning”, skriver Johan Kant.
Debatt: Politikerna är ointresserade av att stärka de estetiska ämnena
Vi lärare debatt Teaterläraren: De har händer för både ögon och öron.
Debatt: ”Hur ska elevhälsan kunna sköta sitt uppdrag?”
Vi lärare debatt Utan att veta hur vårdbehovet för unga ser ut går elevhälsan inte att organisera, skriver forskare på KI.
Debatt: Därför är de två första skolveckorna så viktiga
Vi lärare debatt Högstadieläraren: Inget har förändrats, allt är helt nytt.
Debatt: Här har satsningen på handskrift gett goda resultat
Vi lärare debatt Läs- och skrivforskaren: Därför har Sverige mycket att lära av England.
Debatt: Bildlärarnas nya hårda kritik mot timplaneförslaget
Vi lärare debatt ”Undermineras av politikers okunskap och populistiska beslut.”
Debatt: ”Är vi kokta grodor i vår sköna nya AI-värld?”
Vi lärare debatt ”Märker vi inte att vårt mänskliga tänkande trubbas av då AI långsamt tar över?”, skriver läraren Johan Schultz.
”Skärp lärarstudenters utbildning i tidig läsundervisning”
Vi lärare debatt Så kan gapet mellan elever som kan och inte kan läsa minskas, skriver debattörerna.
Debatt: ”Skolutveckling bör göras av lärare, för lärare”
Vi lärare debatt Skolutveckling på rätt sätt kan innebära stora vinster, skriver ämnesläraren Anton Sjöstedt.
Pengarna räcker inte: ”Färre lärare efter sommaren”
Vi lärare debatt När lärarna kommer tillbaka efter semestern väntar en utökad arbetsbelastning med barn och elevgrupper som kan ha blivit större, skriver Andrea Meiling, ordförande Sveriges Lärare Göteborg.
”Prov är vårt bidrag till den psykiska ohälsan”
Vi lärare debatt ”Det är kunskap – inte prov – som hjälper oss i livet”, skriver Joakim Heneskär.
”Ska vi ha ’tyst i klassen’ – eller gå den humanistiska vägen?”
Vi lärare debatt ”Inget kan vara mer felaktigt att tro att humanism inte kräver disciplin, fokus, djup kunskap och uppföljning”, skriver John Steinberg.
Debatt: Sluta anpassa sönder skrivundervisningen!
Vi lärare debatt Svenskläraren: Hur ska eleverna utvecklas om de aldrig får lära sig hur man gör?
Debatt: ”Att ta bort betyget F löser inga problem”
Vi lärare debatt ”Ett betyg är ett mått på elevernas kunskap – att ta bort F-betyget höjer inte kunskapen.”
Professorn om varför flickor läser bättre än pojkar
Vi lärare debatt Forskarens svar på fyra frågor efter nya dystra PIRLS-resultaten.
”Håll inte de anställda som ansvariga för korruption”
Vi lärare debatt ”Oavsett hur man väljer att lösa problemet, får inte ansvarsfrågan förskjutas till lärarna”, skriver läraren Rickard Öhman.
Ulla Hamilton: ”Bilden att allt ansvar förskjuts till läraren är överdriven”
Replik ”Betygssystemet gör lärarens yrkesutövning svår – hart när omöjlig”, skriver Friskolorna Riksförbunds vd Ulla Hamilton i en replik.
Debatt: 13 punkter som kan lyfta skolan
Vi lärare debatt Läraren: Sluta jobba med sådant som inte ska lösas i skolan.
Debatt. Så kan nationella proven i SO ersättas
Vi lärare debatt SO-läraren: Sättet på vilket proven genomförs känns problematiskt
Filosofilärarna: Skolverket bryr sig inte om kritiken
Vi lärare debatt ”Filosofi verkar tyvärr förbli ett marginaliserat ämne.”
”Varför återbrukar ni inte alla USB-minnen, Skolverket?”
Vi lärare debatt Gymnasieläraren: En myndighet borde ha ett bättre miljötänk än så.
”Sverige behöver inte en exkluderande pedagogik”
Vi lärare debatt ”Både böcker och datorer har sin plats i undervisningen om de används på rätt sätt, av lärare som vet vad de gör”, skriver läraren Heidi Henftling.
Debatt: Vad har hänt med matten i skolan?
Vi lärare debatt KPU-studenten: Hade jag gått i skolan idag hade jag troligtvis krossats av matematiken.
”Den onödiga spärren med betyget F måste utredas”
Vi lärare debatt Onödiga och kontraproduktiva spärrar löser ingenting, skriver Lena Hallengren och Åsa Westlund (S).
Debatt: Fler skolelever behöver veta vad humaniora är
Vi lärare debatt Lektorn: Därför är det viktigt att förklara vad humaniora är.
”Vi lärare är hantverkare – och lånar gärna ut våra verktyg”
Vi lärare debatt Läraren Björn Svensson beskriver alla de verktyg som en lärare använder, undviker – och delar med sig av.
Lärarassistenterna: Se oss som en resurs
Vi lärare debatt ”Rektorer och huvudmän verkar inte ha förstått vikten av att använda vår breda kompetens på rätt sätt.”
”Skolverket, sluta blunda för elefanten i rummet”
Vi lärare debatt Skolverket måste reda ut hur rättssäkra nationella prov ser ut efter ChatGPT, skriver läraren Sabina.
Debatt: En idiotförklaring av arbetarklassen
Vi lärare debatt ”Som svensklärare upplevde jag aldrig att de-dem var något större problem.”
”Vi vill inte ha ett angiverisamhälle”
Vi lärare debatt Lagförslaget om skyldighet till angiveri måste omedelbart stoppas, skriver Aylin Fazelian (S), ledamot i utbildningsutskottet.
Debatt: Många barn riskerar att hamna i motoriskt utanförskap
Vi lärare debatt Idrottsforskaren: Hur små ytor ”förvarar” vi våra barn på i förskola och skola?
”Reglera undervisningen på distans för SFI”
Vi lärare debatt Distanskurserna riskerar att inte bli en kvalitativ språkundervisning, skriver SFI-läraren Lillemor Malmbo.
Debatt: Slår hårt mot estetiska ämnen om elevens val tas bort
Vi lärare debatt Lektor i musikpedagogik: Ett misstag av regeringen.
Debatt: ”Vem tjänar på betyget F?”
Vi lärare debatt Det borde finnas ett betyg som visar ”ännu inte så goda kunskaper”, skriver gymnasieläraren Ann-Sofie Johansson.
”Oss kollegor emellan: Trevlig rättningshelg!”
Vi lärare debatt Det är på tiden att ordet rättningshelg blir ett riktigt ord i Svenska Akademiens ordlista, skriver läraren Heidi Henftling.
Debatt: Tillsammans mot social ojämlikhet
Vi lärare debatt "Så samarbetar vi i tre nordiska kommuner för att motverka ojämlikhet, utanförskap och tidig marginalisering i skolan."
Valfrihetskommissionen: Bra skolor lyfter elever
Vi lärare debatt ”Vi bör ha som mål att ha ett mått på vilket värde den enskilda skolan gett eleverna under deras tid på skolan”, skriver Mikaela Valtersson och Gunnar Hökmark för Valfrihetskommissionen.
Debatt: Vem vill stoppa fusket?
Vi lärare debatt I en konkurrensutsatt skola saknas incitament för att stävja fusk, menar Therese Rosengren, gymnasielärare.
Läraren: ”Jag hinner inte skriva läromedlen också"
Vi lärare debatt När pengarna inte räcker till läromedel måste något ha blivit fel, skriver läraren Ellinor Lundsten.
Debatt: Teknik – ett viktigt men bortprioriterat ämne
Vi lärare debatt Läraren: Det är dags att prioritera teknikundervisningen i grundskolan!
HP Tran: Vi fortbildas – men blir varken klokare eller bättre
Vi lärare debatt Timmar efter timmar slösas bort i menlösa möten i skolan, skriver HP Tran.
Debatt: Barn har rätt till riskfyllda platser
Debatt Barn behöver få möjligheter att pröva och utmana sitt risktagande, skriver debattörerna Maria Hammarsten och Carina Brage.
Fritidsläraren: Avgörande att Sveriges Lärare driver våra frågor
Vi lärare debatt Som nyutexaminerad lärare i fritidshem hade Tilda Gyllix hoppats på att få arbeta med det hon utbildat sig för: undervisning i fritidshemmet och i idrott och hälsa.
Debatt: Skrämmande att vuxna vill att vi ska ange barn i förskolan
Annat Som förskollärarstudent får jag hela tiden höra hur viktigt det är att låta barnen utvecklas och bli omhändertagna.
Debatt: Låt lärare i fritidshem undervisa i ”fritidskunskap”
Vi lärare debatt Om skoldagarna blir längre får det konsekvenser för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Mats Andersson.