Stoffträngseln
Ämnesinnehållet är stort – men tiden är knapp. Nästan varannan lärare uppger att deras ämne lider av stoffträngsel, enligt en ny undersökning från Sveriges Lärare. Den pressade situationen slår hårt mot både lärarnas arbetssituation och elevernas lärande.
Stoffträngseln
Larmet: Sämre lärande när ämnena svämmar över
Stoffträngseln Varannan lärare: Våra ämnen lider av stoffträngsel.
Så slits skolan sönder av bedömningshets
Stoffträngseln Forskaren: Skolan har blivit en kvalificeringsarena.
Vädjan: Fokusera på grunderna i lågstadiet
Stoffträngseln Specialpedagogen: Vi rusar vidare från det ena till det andra – barnen hänger inte med.
Mer tid höjer inte resultaten i matematik
Stoffträngseln Skolverket: Enbart mer undervisningstid hjälper inte.
Hårdast trängda – nu får lärare i historia mer tid
Stoffträngseln ”Jag tror att det kan hjälpa, men frågan är större än så.”
Kritik när musik och bild bara växer på lågstadiet
Stoffträngseln Bildläraren: Vi drog en nitlott.
Därför får gymnasiet nya ämnesplaner
Stoffträngseln Skolverket om hur reformen ska fungera i praktiken.
Mattelärarens hårda kritik mot gymnasiereformen
Gy25 ”Ett haltande system med inbyggda nödlösningar.”
Jarnlo: Nej, lärare kan inte lösa alla våra samhällsproblem
Krönika Redaktören: Inte skolans ansvar att lära barnen hundvett.
Debatt: Stoffträngseln gör läroplanen till en rättsosäker bluff
Vi lärare debatt Gymnasielärarens vädjan: Reducera innehållet kraftigt.
Så ställer stoffträngseln till det i skolan
Stoffträngseln Här är lärarnas egna vittnesmål.