Repetitionsbristen
In genom ena örat, ut genom det andra. Två av tre lärare uppger att eleverna inte får tillräckligt mycket mängdträning i skolan, enligt Ämneslärarens granskning. Det riskerar att få ödesdigra konsekvenser för elevernas livslånga lärande.

Repetitionsbristen
Lärarna varnar: Därför nöter vi för lite i skolan
Fokus Stor granskning: ”Vi jobbar tyvärr mycket med att lära inför provet.”


Wyndhamn: Skolan har skadligt stort fokus på analys
Fokus Experten: Lärare har blivit inträngda med ett uppdrag som är omöjligt.

Forskaren: Att lyckas är viktigare drivkraft än lust
Fokus ”Missuppfattning att repetition måste vara tråkig.”
Både kunskapssyn och läromedel måste uppdateras
Fokus Forskarna: Lärare saknar stöd för att arbeta evidensbaserat.

Här får eleverna repetera smart – i alla ämnen
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.

Jarnlo: Multiplikationen satte sig med min mammas visor
Krönika ”Talen som hade så hopplöst svårt att få fäste går nu inte att radera.”


Hjärnforskaren: Så nöter man på ett smart sätt
Fokus ”Skulle vara oerhört kraftfullt om det praktiserades i skolan.”

Vittnesmålet: ”90-talets flumpedagogik håller i sig”
Fokus Tio lärare vittnar om varför repetition blivit en bristvara i skolan.