Omöjligt uppdrag
Tre av fyra lärare hinner inte hjälpa alla sina elever, visar Ämneslärarens granskning. Men i stället för att ge elever det särskilda stöd de har rätt till tvingas ensamma lärare anpassa och differentiera sin undervisning in absurdum. ”Läraren blir som en bläckfisk som ska gå runt och hjälpa till precis överallt”, säger kognitionsforskaren Agneta Gulz.
Omöjligt uppdrag
Larmet: Lärare tvingas offra elever när stödet uteblir
Omöjligt uppdrag Tre av fyra lärare hinner inte hjälpa alla elever: ”Vi är maktlösa”
Matteläraren om galet tuffa klassen: ”Var ska jag börja?”
Omöjligt uppdrag Anna Smit: ”Det tär på en och jag jobbar för mycket.”
Elever sviks när lärandet anpassas bort
Omöjligt uppdrag Svenskläraren: Cementerar eleverna på befintliga nivåer.
Sveriges Lärare: ”Helt horribelt på vissa ställen”
Omöjligt uppdrag Ny undersökning: Varannan elev i behov av särskilt stöd får inte det
Forskare dömer ut differentierad undervisning
Omöjligt uppdrag Agneta Gulz: Inkluderingstanken har kidnappats av ekonomiska krafter.
Rektorn: Jag anställer bara specialpedagoger som vill undervisa
Omöjligt uppdrag ”Plötsligt blir det som en ketchupeffekt, allt börjar fungera.”
Lärare vittnar: Grova brister i stödet på skolorna
Omöjligt uppdrag 13 vittnesmål från Ämneslärarens stora enkät.
Jarnlo: Ju svårare något är, desto mer träning krävs
Omöjligt uppdrag ”Stor risk att anpassningarna snarare blir förenklingar som leder till att själva lärandet uteblir.”