”Lyssneläsning är ett svek”
Inläst text i skolan var tidigare ett hjälpmedel för elever med dyslexi och grava lässvårigheter. I dag lyssnar en stor grupp elever dagligen på text, trots att de med rätt träning skulle kunna läsa själva, visar Ämneslärarens granskning. ”Ett nästan obegripligt svek. De här eleverna får sina livsmöjligheter kraftigt begränsade”, säger professor Agneta Gulz.
Lyssneläsning
Larmet: Så fördjupar lyssneläsning läskrisen
Lyssneläsning Läraren: Jag är medberoende i ett havererat system.
Professorn om lyssneläsningen: ”Obegripligt svek”
Lyssneläsning Agneta Gulz: De här eleverna får sina livsmöjligheter kraftigt begränsade.
”Många läser så dåligt att vi inte har något val”
Lyssneläsning Högstadieläraren om varför elever får lyssneläsa i skolan.
Här har lyssneläsning blivit en icke-fråga
Lyssneläsning ”Att vi fokuserar så mycket på läsning har inneburit att lyssningen har fallit bort.”
Edholm om granskningen: ”Vi lurar barnen”
Lyssneläsning Skolministern: ”Granskningen uppmärksammar en mytbildning som är väldigt skadlig.”
Skolverket svarar på professorns hårda lyssnekritik
Lyssneläsning Skolverket: Att lyssna är inte ett fullgott alternativ till att läsa.
Lärarnas vittnesmål: Därför tar lyssneläsningen över
Lyssneläsning ”Lyssneläsning har blivit ett ’billigt’ alternativ till att sätta in stödinsatser”
Experterna: Eleverna måste läsa mycket i alla ämnen
Lyssneläsning ”Läsning är lösningen – det finns ingen genväg.”
Herlitz: Jo, vi lärare har faktiskt ett val
Krönika ”Det är allas vårt ansvar att vända den här hemska krisen.”
Lyssneläsning är ett svek mot yrkeselever
Läsning Yrkeslärarna Tom Bergström och Mats Ek vill inte låta sina elever inhämta kunskap med hjälp av inlästa läromedel. Tvärtom. De är kritiska och anser att deras elever också måste kämpa för att bli goda läsare, som alla andra. Annars sviker man eleverna.
Jarnlo: Tyvärr har vi nog bara sett början av läskrisen
Krönika ”Det många tagit för givet sker innanför skolans väggar är uppenbarligen inte alls självklart längre.”