En liten bok full av stora lär-äventyr
Så gjorde vi Jeanette, Anna och Mari på Skogsgläntans förskola i Nättraby, avdelning Ekorren (1–2 år), berättar om sin Läslyftet-inspirerade pedagogresa med barnboksklassikern Knacka på! som verktyg.
1 Boken Knacka på!
Anna-Klara Tidholms bok Knacka på! har gett oss två år av kreativt och spännande lärande. Vi har hittat ett arbetssätt där vi utifrån boken gått igenom många delar från förskolans läroplan på ett lekfullt sätt. Med författarens tillåtelse har vi kunnat ha sidorna från boken uppsatta på väggen, i barnens höjd, och varje boksida har gett ett nytt lärande. Dörrarna gav oss en infallsvinkel för att prata om färger. Kalle som trummar gav oss musik. Kaninerna som äter blad och lilla gubben som vattnar har lett in oss på naturvetenskap och våra sinnen. Nallarna som ska sova genererade ett sätt att se på empati och hur man är en bra kompis.
Men vi har också dramatiserat och lekt oss igenom boksidorna. Vi knackade på den blå dörren och kom in i ett rum där det fanns olika föremål man kunde slå på. Vi gjorde ljud genom att slå på dem, precis som Kalle slog på trumman. Genom nästa, röda dörr gick vi för att ha fruktstund, och när alla ätit klart knackade vi på den gröna dörren där aporna hade lämnat massor av hoppkuddar till oss. Bakom den gula dörren fanns det vattenkannor och blommor, och bakom den vita fanns en stor säng med kuddar och täcken.
När vi till slut kom ut på andra sidan den sista blå dörren lyste månen på väggen, med hjälp av bildkanonen.
2 Fotosyntesen
Via lilla gubben som vattnar kom vi in på fotosyntesen. Vad behöver växterna för att gro? Vi undersökte med hjälp av grenar från ett kastanjeträd. Vi gav dem olika förhållanden för att växa och slå ut. Barnen upptäckte skillnader när vi jämförde dem eftersom några inte hade blivit gröna. Då kom vi in på klorofyll och hur det färgar bladen. Vi pratade om hur träden ger oss syre och de behöver få det vi andas ut för att växa.
3 Teknik genom litteratur
Barnen hittade handtagen på dörrarna och vi undersökte varför de behövs och hur de är konstruerade. Vi provade utan handtag och hur vi kunde göra i stället. Vi var på handtagsjakt på förskolan och barnen fick även undersöka vilka sorter de hade hemma. Vi dokumenterar alltid processen och utifrån det reflekterar vi tillsammans med barnen om vad de varit med om; oftast i grupp då vi kan ta del av varandras tankar och erfarenheter. Då brukar vi projektera upp bilderna på väggen med hjälp av kanonen.
4 Hänga, dingla, pendla
Via boksidorna har vi gett barnen en djupare förståelse för verben hänga, pendla och dingla. Precis som aporna hänger i trädet har barnen fått undersöka fenomenet pendla. Vi har pratat om höjd, fart
och pendelns olika rörelser.
Vi undersökte både inomhus och utomhus och tog även in en stock som barnen kunde hänga upp saker på. Barnen fick undersöka verben med både saker och sin egen kropp. Finmotoriken i barnens fingrar övades och nu kan de lätt och med glädje även hänga upp kläderna på sin egen krok.
5 Nästa bok
Efter succén med Knacka på! har vi nu tänkt fortsätta med Anna-Klara Tidholms nästa bok, Ut och gå. Det blir en spännande resa för oss nästa termin. Varje boksida rymmer så mycket – bara fantasin sätter gränserna. Och det har vi absolut inte för lite av då vi har förmånen att arbeta med fantasins mästare – barnen.