Här tjänar förskollärarna mest – ny lönestatistik 2025
Lön Lönen för förskollärare beror, åtminstone delvis, på var i landet du arbetar.
Sveriges Lärare om Talis förskola: ”Alarmerande”
Arbetsmiljö – Låt detta bli en blåslampa för beslutsfattarna, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
De får fint pris för arbete med jag-böcker i förskolan
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Eva Lindström: Det är inte synd om föräldrar som portas från luciafirandet
Krönika Lika säkert som att det blir kaos i trafiken när den första snön faller, lika säkert behöver vi varje år läsa om dessa stackars föräldrar som inte får se sina barn leka luciatåg på förskolorna, skriver Eva Lindström.
Podcast: Julfest, vinterfest eller ingenting alls?
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Podcast: Skönt att slippa det digitala kravet – eller?
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Podcast: Så vill barnen ha förskolan
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Podcast: Så hanterar vi barnens konflikter
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Podcast: Vilan – helig eller helt onödig?
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Få Förskolans nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy
De flesta lärare välkomnar skärmfri förskola
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Så svarar lärarna om skärmfri förskola
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Läraren i förskolan: ”Går tillbaka till hur vi gjorde förr”
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Här satsar förskolorna på dans
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Läraren Josefin: Vi ska inte backa från det digitala
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Podcast: Julfest, vinterfest eller ingenting alls?
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
”Begränsning av läromedel får negativa konsekvenser i förskolan”
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
När de vuxna deltar lyfter leken på förskolan
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Tidig utelek förbättrar flickors motorik
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Marie Eriksson: Så lägger vi grunden för livslång rörelseglädje
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat: ”Vi i förskolan borde slippa karensavdraget”
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Tre lärare om luciafirande i förskolan
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Maria bryter tystnaden om hudfärg i förskolan
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Så gör vi en julkalender med kluriga uppdrag!
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast: Skönt att slippa det digitala kravet – eller?
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Forskaren: Förskolan behöver en ny läroplan – med färre mål
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
De flesta lärare välkomnar skärmfri förskola
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Läraren i förskolan: ”Går tillbaka till hur vi gjorde förr”
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
SKR: Slopad digital undervisning ökar klyftorna i förskolan
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Så möter du fem digitala dilemman i förskolan
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Läraren Josefin: Vi ska inte backa från det digitala
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
”Skärmförbud för de yngsta försvårar undervisningen”
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Så svarar lärarna om skärmfri förskola
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Här satsar förskolorna på dans
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Sara Agné: En dag på förskolan – ett liv
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Dramatikern: ”Pyssel är en hel filosofi”
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast: Så vill barnen ha förskolan
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Här vill Sveriges Lärare ha arbetsbeskrivning i förskolan
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Stenkula: Blandade åldersgrupper är egentligen orimligt
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt: ”Du kan själv” – en helig ko i förskolan
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast: Så hanterar vi barnens konflikter
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Så kan barnen lära sig av sina konflikter
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Eva Lindström: Lärare och barnskötare gör inte samma jobb
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Fackets kritik mot 30 timmar: Arbetsmiljön är för dålig
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Tre lärare i förskolan om att få ihop barngruppen
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Här får lärare i förskolan arbetsskor
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast: Vilan – helig eller helt onödig?
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Läraren i förskolan: När blev föräldrarna våra fiender?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Eva Lindström: Nu är vi också lärare – men utan planeringstid
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Alla lärare är lärare – även i Vi Lärare
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Uppmaningen till regeringen: Skrota titeln ”förskollärare”
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskoleborgarrådet: ”200 barn alldeles för mycket”
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast: Så arbetar vi med estetiska ämnena
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Här stärker svenska traditioner barnens språk
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Facklig vinst: Gratis arbetsskor till lärare i förskola och fritidshem
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt: ”Förskolor byggs utan tanke på den fysiska miljön”
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskaren: Barns sexualitet har blivit tabu i förskolan
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Minska stressen i förskolan – med långsam pedagogik
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast: Vem tjänar på de nya storförskolorna?
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskollärarna dömer ut storförskolor
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolan med 300 barn: Så skapar vi trygghet
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Experten: Barnperspektiv saknas i storförskolorna
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Anknytningsexperten: ”Man chansar med barnen”
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Argumenten – därför byggs stora förskolor
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Föräldrar vill stoppa megaförskolorna
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”